VÄLJA RULLSKIDOR OCH UTRUSTNING

Till att börja med: Vad behöver jag?

För att göra det enkelt så behöver du en komplett utrustning bestående av:

Rullskidor

Välj ett par rullskidor som tar upp vibrationer på ett bra sätt, annars finns risken att du inte kommer att åka så mycket eftersom det kan upplevas stötigt.

Bindningar

Tänk på att det finns två olika bindningssystem: NNN Rottefella (Salomon Prolink passar NNN Rottefella) och Salomon SNS.

Pjäxor

Välj rätt pjäxor så att de passar dina bindningar.

Stavar

Stavarna ska ha asfaltsspetsar på.

Skyddsutrustning

Hjälm är ett måste. Övrig utrustning kan vara handskar, solglasögon, reflexväst och knäskydd.

Klassiska rullskidor eller skaterullskidor?

Börja med att ta ställning till om du ska ha rullskidor för skate eller klassisk stil

De klassiska rullskidorna har bredare hjul och backspärrfunktion på ett av hjulen (att likna vid fästvalla), detta för att det är tänkt att de ska ge en så spårlik känsla som möjligt. Hjulen är relativt dyra, ett komplett bakhjul ligger runt 400-500 kr/st, vilket man bör tänka på om man vill köra skate med sina klassiska rullskidor. Se på alternativet Skike om du vill kunna variera mellan klassiskt och skate.

Skaterullskidorna har smalare hjul vilket ger dem bra fäste i skateskären. Båda hjulen är frirullande och saknar alltså backspärrar (vilket fungerar som fästvalla på klassiska rullskidor).

Har du inte tillgång till bra asfalt eller om du vill köra offroad på grus eller trampade stigar, så finns Skike.
Skike är en rullskida med luftfyllda hjul, som även ger skön dämpning på asfalt. De saknar bindningar så du spänner fast din sko direkt på Skiken. Så gott som hela familjen kan använda Skike eftersom den enkelt ställs om mellan skostorlekar 36-46.

KLASSISKA RULLSKIDOR

För att komma så nära vanlig längdskidåkning (t ex om du ska träna inför Vasaloppet under snöfria perioder) rekommenderar vi klassiska rullskidor. De har en backspärr i varje bakhjul (backspärren gör att du inte rullar bakåt samt att du får ”fäste” när du skjuter ifrån med rullskidan). När det gäller klassiska rullskidor så finns det tre olika material på marknaden: Trä-, aluminium- och karbonstommar. 

Rullskidor med trästommar:

Trästommar låter kanske lite gammeldags, men dagens trästommar har ett skyddande lager av glasfiber runt om. De är oftast snälla mot fötter och ben eftersom trästommar har en dämpande förmåga i sig (man kan kalla det flex). En av de mest populära rullskidorna i Sverige är ett par med trästommar.

Rullskidor med aluminiumstommar:

Stommarna i sig är ganska stumma (dvs ingen flex), och med stumma gafflar och hårda hjul kan det bli ganska stötig åkning. Men det finns bra rullskidor med genomtänkta upphängningar och lite mjukare hjul som gör att en del inte märker någon större skillnad på trä- och aluminiumstomme. Aluminiumstommar är också väldigt tåliga, de klarar höga kroppsvikter utan problem.

Rullskidor med carbonstommar:

Oftast är det inte ”rena” karbonstommar utan kompositmaterial. De ger oftast en behaglig åkkänsla, men brukar väljas bort av den vanlige motionären p g a det något högre priset.

När det gäller de klassiska rullskidornas egenskaper (förutom materialval i stommarna) så är det hjulen som gör den största skillnaden. Många tror att ett par mjukare hjul rullar trögare och att hårda hjul rullar snabbare, så är inte fallet. Rullmotståndet beror helt på sammansättningen i gummiblandningen och hårdheten på hjulen kan skilja sig mellan tillverkarna.

SKATERULLSKIDOR

Till skillnad från klassiska rullskidor så saknar skaterullskidor backspärrar, dvs hjulen är frirullande och "bakhala". Materialet i skaterullskidorna är det samma som för de klassiska rullskidorna: Trä-, aluminium- och carbonstommar. Men här gör inte materialet lika så stor skillnad som på klassiska rullskidor, eftersom stommarna är kortare och du tar korta skär vid skateåkning.
På skaterullskidor är det större och smalare hjul (i och med det är det mindre gummi på hjulen) så där gör inte hjulen någon större skillnad för komforten. Det kan vara ganska stötigt, vilken rullskida du än väljer.

OFFROADRULLSKIDOR

Är det dålig asfalt där du vill åka? Vill du åka på grusvägar? Då finns det bra Offroadrullskidor på marknaden! Det finns offroadrullskidor som är enbart för klassiskt och enbart för skate, men det finns även ett alternativ där du kan köra BÅDE klassiskt och skate nämligen Skike.

Skike är rullskidor med luftfyllda hjul (fälgar, slangar och däck), som även ger skön dämpning på asfalt, men kan även köras på grus (eller osopade, grusiga cykelbanor på vintern). Skike behöver inga skidbindningar, du spänner fast skon (ingen pjäxa utan en vanlig träningssko/känga) direkt på Skiken.

Så gott som hela familjen kan använda Skike eftersom den enkelt ställs om mellan skostorlekar (ca) 36-46.

Och bland det bästa av allt: De har bromsar! Bromsarna sitter kopplat till vaderna, en på var rullskida. Du bromsar genom att trycka vaden bakåt och neråt, då lägger sig bromsskon över bakhjulet och du stannar. De smala, luftfyllda hjulen gör det möjligt att köra skate, och vill du även köra klassiskt så väljer du en Skike-modell med backspärrar (att likna vid fästvalla) samt lyftfunktion (ledad platta som följer med hälen i lyftet).

Skikedäcken ska pumpas upp till 7 bar (modeller med stora 200-hjul pumpas till 5,5 bar). Kolla lufttrycket varannan, var tredje vecka. Du måste ha en specialpump eller kompressor. Vanliga cykelpumpar fungerar inte då de inte klarar av att hålla trycket kvar när du tar bort munstycket.

DET ÄR SKILLNAD PÅ RULLSKIDOR - TESTA OM DU KAN

Det är skillnad på rullskidor och rullskidor. För klassiska rullskidor så påverkar t ex hjulbredden hur pass stabila de är samtidigt som vikten ökar. Hjulens gummiblandning (hårdhet), hjulens form, hjulupphängningen (gafflarna) och materialet i stommarna ger dig olika vibrationsdämpning vid körning på bättre och sämre asfalt samt olika åkegenskaper. Vi på Rullskidcenter har tagit fasta på detta och erbjuder våra kunder att besöka oss och testa innan köp. Läs mer här...

GÖR VÅRT RULLSKIDTEST

Alla har tyvärr inte möjlighet att genomföra våra tester och för dem har vi sammanfattat testresultaten och gjort en liten guide av det hela. Vi har delat in skidorna i de tre grupper som framkommit på ett naturligt sätt under testerna, samt lyft fram de i varje grupp som kunderna brukar välja. Här kan du jämföra den återkoppling som kunderna gett i förhållande till priset. Vi måste säga att detta är mycket bra information och kunskap för dig som inte kan testa före köpet. Läs mer här...

VILKEN TRÄNING ÄR DU UTE EFTER?

Man kan dela in rullskidåkarna i tre grupper:

1. De som är ute efter sommarträning för att bli bättre på vintern
2. De som söker en allmänträning som komplement till t ex löpning
3. De som tävlar på rullskidor

För åkare i de första två grupperna är träningen viktigare än snabbheten. Det betyder att du väljer rullskidor som passar din kroppsvikt samt att du tycker att de är sköna att åka på. Vill du ha stabila och bekväma rullskidor väljer du rullskidor som har lite bredrea hjul och stommar som hjälper till att ta upp vibrationerna från asfalten. Är du ute efter lite mer utmanande åkning så kan du välja rullskidor med lite smalare, gärna lite rundade, hjul. Är det plånboken som bestämmer så kan du titta på de billigare rullskidorna, men kom ihåg att åkningen kanske inte blir lika behaglig.

RULLMOTSTÅND - HUR MYCKET VILL DU TA I?

Rullskidornas hjul finns i olika rullmotstånd. Det är gummiblandningen i hjulen som påverkar detta, så om du vill kunna växla mellan olika rullsmotstånd så krävs extra hjul (att byta hjul är inte svårt). Att byta lager påverkar inte rullmotståndet.

Systemet med rullmotstånd är uppbyggt med numrering enligt följande:

1:or - Lättrullande tävlingshjul
2:or - Hjul med normalrull
3:or - Tröga hjul (om man kombinerar 2:or fram och 4:or bak, så får man ett rullmotstånd som motsvarar 3:or)
4:or - Extra tröga hjul

Alla rullskidor finns med 2:or (normalrull) och sen varierar utbudet på övriga motstånd mellan modellerna. Normalrull kan man likna vid en dag i skidspåret där du har träffat rätt i vallningen, skidspåren är fina och lite sol i ryggen. Normalrull blir så klart lite ansträngande efter ett tag, men rullskidåkning är träning. Tröga hjul kräver att du tar i lite mer, redan från första stavtaget.

Normalrullet varierar lite mellan de olika tillverkarna beroende på gummiblandning, men det är inte på nivån att någon skulle vara så tröga som på 3:ornas nivå.

Vi rekommenderar att du börjar med 2:or på dina rullskidor, framför allt om det är ditt första par rullskidor.
Ska du träna mycket i grupp, med andra åkare, så rekommenderar vi att du använder samma rullmotstånd som dem, vilket oftast är normalrull (2:or).
Om du tränar själv och har en bra grund så kan 3:or vara ett bra alternativ. Det blir trögare, men du får ut mer av träningen.

Om vi översätter rullmotstånd till längdskidåkning (stämmer inte på alla, men på väldigt många nybörjare/motionärer):

2:or = Stakning på platt mark, ev lite frånskjut i uppförsbackar
3:or = Stakning växlat med stakning frånskjut på platt mark, ev lite diagonalåkning i uppförsbackar
4:or = Stakning med frånskjut växlat med diagonalåkning på platt mark, diagonalåkning/saxning i uppförsbackar

HÅRDHET PÅ HJUL (SHORE)

Shore är ett mått för att fastställa hårdheten hos elastiska material (gummi). Hårdetheten anges på en skala mellan 0-100, där 0 är mjukast och 100 är hårdast. Letar du efter mjuka hjul så rekommenderar vi hårdhetsgrader 40-65. Och letar du efter efter hårda hjul rekommenderar vi hårdhet 65-80.

Hårdheten på hjulet har inget med rullmotståndet att göra, rullmotståndet sitter i gummiblandningen.

VAL AV BINDNINGAR

På bindningssidan finns det tvåhuvudsystem:

1. Prolink/ NNN Rottefella - som passar på de flesta nyare pjäxorna på dagens marknad 
2. Salomon SNS - som passar på de äldre Salomon-systemen

NNN Rottefella samt Salomon Prolink

- Alpina, Fischer, Madshus eller Rossignol. Då ska du välja: NNN Rottefella eller Salomon Prolink 
(Längst till vänster på bilden nedan)

Salomon Prolink samt NNN Rottefella

- Atomic eller Salomon (från 2016) med en metallsprint och en sula som saknar kanal, märkta med PROLINK: Då ska du välja NNN Rottefella eller Salomon Prolink
(Längst till vänster på bilden nedan)

Salomon SNS Pilot, alternativt Salomon SNS Propulse

- Atomic eller Salomon med två metallsprintar (en längst fram och en mitt under skon) samt en kanal längs med undersidan av skon: Då ska du välja Salomon SNS Propulse eller Salomon SNS Pilot
(I mitten på bilden nedan)

Salomon SNS Profil

- Atomic eller Salomon med en metallsprint längst fram på skon samt en kanal längs med undersidan av skon: Då ska du välja Salomon SNS Profil
(Längst till höger på bilden nedan)

Bindningar

Rullskidåkning med vatten, damm och grus sliter mer än snö på utrustningen. Välj därför enkla bindningar utan en massa funktionalitet som kan börja kärva pga grus.

Bra att veta: När du beställer bindningar och rullskidor samtidigt monterar vi bindningarna utan extra kostnad.. Vill du INTE ha bindningarna monterade så meddelar du oss.

VAL AV PJÄXOR (skidskor)

Man kan absolut använda samma skidskor/pjäxor till rullskidorna som till längdskidorna på vintern (förutsatt att det inte är Sommarpjäxor). Detta innebär dels att det kan bli varmt om fötterna på sommaren och dels att asfalt, vatten, damm och grus sliter mer på dem än snö. Var försiktig och vårda dem väl.

Har du ett par gamla pjäxor är det en god idé att använda dessa som rullskidpjäxor och investera i ett par nya pjäxor till vinterns längdskidåkning. Det är inte så dumt att ta några pass med de nya pjäxorna på rullskidorna så att fötterna vänjer sig vid pjäxorna innan snön kommer.

Om man ska köpa nya pjäxor för både rullskidor och längdskidor så rekommenderar vi kombipjäxor som både fungerar på klassisk stil och skate. Kombipjäxor är några hundralappar dyrare men vi anser att fördelarna överväger:
1. Det högre skaftet ger mer stabilitet och kontroll (fotledsstöd), vilket är positivt vid klassisk rullskidåkning
2. Med en kombipjäxa kan man även åka/testa/hyra/köpa skaterullskidor
3. Vill man prova att köra skate med sina vanliga längdskidor behöver man bara ta bort fästvallan

VAL AV STAVAR

Ska man byta till asfaltsspetsar på sina vanliga stavar eller ska man köpa speciella rullskidstavar?

För att svara på frågan så är det två saker man behöver ta ställning till:
1. Asfalt är hårt och sliter på stavarna. Successivt så utmattas materialet i stavarna och det finns risk för att de bryts vid t ex ett slag från sidan. Det vore förargligt om detta skedde på Vasaloppet.
2. Asfalt är hårt och sliter även på armbågar och axlar. Mjukare stavar tar upp den direkta stöten från asfalten och gör åkningen behagligare för kroppen, samtidigt så kan allt för mjuka stavar få en "banan-effekt" dvs böja sig och resultera i att man inte får ut full kraft i stakningen.

Så med andra ord:
- Har du hårda och bra vinterstavar så ska du inte förstöra dem på asfalten
- Har du billigare vinterstavar och vill byta upp dig så kan du göra om dem till rullskidstavar genom att byta till asfaltsspetsar (måttet som anges på asfaltsspetsarna är stavarnas rördiameter längst ned vid plasten som håller spetsarna). 

Köpa nya rullskidstavar

Om du ska köpa nya rullskidstavar så gäller det att välja rätt stavlängd samt stavar som passar dig som åkare. Vi rekommenderar att du väljer carbonstavar, dels för att de är lite lättare än aluminiumstavar men också för att carbonstavar lätt knäcks om du skulle råka fastna i t ex ett brunnslock eller en spricka i asfalten.

De rekommenderade stavlängderna för rullskidåkning är följande:
- Klassisk stil: 83-85% av kroppslängden
- Skate/fristil: 90% av kroppslängden

EXEMPEL: Du är 165 cm.
165 x 0,84 = 138 cm stavar till klassisk åkning (välj då stavar som är 140 cm)
165 x 0,90 = 148 cm stavar till skate/fristil (välj då stavar som är 150 cm)

De flesta stavar säljs i längdintervaller om 5 cm d v s 140 cm, 145 cm, 150 cm o s v. Vill du ha stavar i exakt rätt längd så väljer du de något längre stavarna som du sedan kan kapa till önskad längd, men innan du kapar stavarna kan det vara bra att åka några gånger och känna hur stavarna känns, du kanske trivs med längden som den är? Det går aldrig att göra stavarna längre igen när du väl har kapat dem.

När det kommer till hur hårda eller hur mjuka stavar som du behöver så finns några tips:
1. Se till plånboken. Om det är ditt första par stavar så kan du välja lite billigare stavar. Som vi nämnde ovan händer det att stavarna går av (och minskar risken för att du gör dig illa) om du fastnar någonstans, och då är det inte så dumt att ha lite billigare stavar. Det svider mer om man skulle knäcka en dyrare stav.
2. Välj "lagom" hårda stavar. Om du är nybörjare, eller motionär, så kan du välja lite mjukare stavar (med carbonhalt på 30-60%) för då är de lite snällare mot armbågar och axlar. Om du är en lite mer van åkare så kan du titta på stavar som är lite hårdare för då för du med dig mer kraft framåt.

BYTE AV STAVSPETSAR

Börja med att kontrollera vilken storlek du ska ha på asfaltsspetsarna. Med hjälp av ett skjutmått eller linjal mäter du stavens rördiameter där stavspetsen börjar. Storlekarna anges i intervaller om 0,5 mm. Välj en storlek upp till närmsta 0,5 mm (detta för att limmet ska få plats). Exempel: Mäter din stav 10,2 mm så väljer du storlek 10,5 mm.

De flesta stavspetsar är fastsatta med smältlim, vilket gör att de är lätta att byta. Enklast är att göra på följande sätt:

1. Värm den befintliga spetsen med en hårfön, en värmepistol eller ett vattenbad
2. Håll en bit upp på staven. Håll spetsen med en tång runt plastdelen. Vrid så att spetsen snurrar så fort limmet har smält.
3. Smält på lite mer smältlim på staven.
4. Tryck på asfaltsspetsen, värm igen och se till så att spetsen går hela vägen ner.
5. Rikta in asfaltsspetsen så att den pekar i rätt riktning.

SKYDDSUTRUSTNING

Rullskidåkning är en sport som går fort och de flesta rullskidor saknar bromsar, så därför är det viktigt att du skyddar dig så gott det går.

Det viktigaste av allt är att skydda huvudet med en hjälm, förslagsvis en cykelhjälm.

Ska du åka på trafikerade vägar, eller åka när det är mörkt, så ha reflexväst på dig. Alla trafikanter uppskattar man syns ordentligt. Möter du någon rullskidåkare som saknar reflexväst så påpeka gärna det.

Ett par längdglasögon eller solglasögon är mycket bra att använda. Du skyddar ögonen mot sol, regn, grus och - framförallt - andras vassa stavspetsar. Var aktsam med stavarna om ni är en grupp som är ute och rullar.

Något som är smart att ha är handskar. Du skyddar dig mot kyla men även mot otäcka blåsor, som kan uppstå ganska fort eftersom du hela tiden stakar på med stavarna. Det bästa alternativet när det gäller handskar är speciella rullskidhandskar (eller längdskidhandskar om det är lite kyligare temperaturer), dessa handskar är förstärkta i greppet (tumme och pekfinger) för att ge extra bra grepp samt inte slitas ut så fort.

Har du extra lätt för att få blåsor så finns extra skydd i form av Palm Protectors, ett ”dra-på”-skydd till handflatan som du kan ha under handsken eller direkt på handen utan handske.

Många frågar om man ska ha knä-, handleds och armbågsskydd och det kan man absolut ha, speciellt om man är nybörjare. Men de flesta vana åkare upplever oftast är sådana skydd är i vägen, de hämmar åkningen. Men är du nybörjare så kan det kännas tryggt att använda t ex knäskydd, du kan slappna av och eventuellt lära dig snabbare att åka med hjälp av knäskydd.

Hjälp att välja utrustning

1. Använd dig av vår Guide: Välja rullskidor

Hos oss på Rullskidcenter finns möjlighet att testa rullskidor innan du bestämmer dig. Vi har under åren genomfört hundratals rullskidtester med kunder, och testresultaten har vi använt till att sätta ihop en guide som hjälper dig att välja rullskidor. Du finner den här: Guide: Välja rullskidor

2. Se våra Rullskidpaket

Vi har satt samman några genomtänkta och prisvärda rullskidpaket. Men hos oss är du fri att välja utrustning utifrån dina egna förutsättningar, så i paketen tipsar vi t ex om några olika pjäxmodeller (som har olika passform).
Vi har prisvarianten "Pris vid rullskidköp" på pjäxor, rullskidstavar och bindningar och det betyder att du får rabatt på de produkterna när du köper rullskidor samtidigt. Du kan på så vis bygga ditt eget paket och välja vilka rullskidor du vill utan att missa några paketrabatter. Observera att "Pris vid rullskidköp" gäller endast när du köper rullskidor samtidigt. Du finner våra olika paket här

3. Bläddra i vår Rullskidkatalog för inspiration

Vi har samlat våra popläraste produkter i en onlinekatalog. Här finner du även bra översikter av t ex pjäxor och stavar, som gör det enklare att jämföra de olika modellerna.
Titta i katalogen - Klicka här

4. Kontakta oss

Vi har generösa telefontider och vi gillar att prata rullskidor, så om du har några frågor så är det bara att ringa oss! Klicka här för att se våra telefontider

Självklart kan du maila oss om du hellre vill det, vi är snabba på att svara på mail. Maila dina frågor till info@rullskidcenter.se

Har du vägarna förbi Landskrona så får du gärna besöka butiken! Är du nyfiken på att testa rullskidor så kan du boka in dig för ett rullskidtest innan du kommer (så vi säkert vet att vi finns på plats), rullskidtest kan du boka via telefon eller via vår onlinebokning. Klicka här för att se våra öppettider

Konsten att Köpa begagnade rullskidor

Utbudet på begagnatmarknaden i Sverige är ganska begränsat, så det kan ta tid att hitta ett fynd.

Här kommer en liten checklista:

1. Undersök hjulen

Är de snedslitna? Finns det mycket gummi kvar på dem? Om hjulen är snedslitna kommer de bara bli mer snedslitna. Tänk på att nya hjul är dyra, om du behöver nya hjul runt om kan det kosta nästan lika mycket som ett par nya rullskidor. 

2. Titta efter rost

Om du ser mycket rost på hjulen så finns risken att de har körts på saltade vägar, och då kan det ha letat sig in salt i backspärrlagren och det är något som kan förstöra backspärrarna. Men backspärrar går att byta och är inte lika kostsamt som att köpa nya hjul, dock krävs det att du är lite händig.

3. Undersök stommarna

Aluminiumstommar: Viktigt att de är hela och inte är skadade
Trästommar: Om det ser "bubbligt" ut så kan det ha kommit in vatten i träkärnan

4. Undersök bindningarna

Om bindningarna sitter löst kan du undersöka om det går att sätta fast dem på ett säkert sätt igen, i värsta fall måste de flyttas och nya hål borras i stommarna.

5. Undersök om bindningarna passar till de pjäxor som du har tänkt använda

Titta under dina pjäxor och se vad det står: SNS Profil? SNS? NNN Rottefella? Prolink? Se gärna vad vi har skrivit om Val av bindningar längre upp på denna sida.

Värt att notera om du inte har pjäxor: Pjäxor som passar till bindningssystemet SNS är i dagsläget väldigt svårt att få tag på, då de flesta nya pjäxor som tillverkas passar NNN Rottefella och Salomon Prolink. Så om det sitter SNS Profil eller SNS Piot/SNS Propulse på de begagnade rullskidorna och du inte har några pjäxor, får du räkna med att köpa nya bindningar.

6. Provåk rullskidorna

Testa gärna olika underlag så att du känner hur vibrationsdämpningen är.