SKIKE RULLSKIDOR FÖR GRUS OCH ASFALT

Rullskidorna som fortsätter när asfalten tar slut.

Rullskidor Skike

Rullskidor Skike

Rullskidor Skike

Stavar och tillbehör

SKIKE - ONROAD/OFFROAD-RULLSKIDOR

VAD ÄR SKIKE?

Skike är rullskidor som du kan köra med på asfalt och grus! Skike har bromsar på båda skidorna. Smart är även att du kör med dina vanliga joggingskor, Skikes är ställbara i skostorlekar (ca 36-46) så flera kan dela på dem. Lyftfyllda däck ger ökad komfort och bra däck ger bra grepp.

Skike dig möjlighet att träna på asfalt, ojämna vägar, och grus. Detta ger dig möjligheten att träna på nya platser: i skogen eller på grusvägar. Huvudsaken är att underlaget är hårt och kompakt.

Denna överlägsenhet får skike genom sin kombination av luftfyllda däck, robusta ramkonstruktion, individuella justeringsmöjligheter samt ett effektivt bromssystem.

Skike passar dig som:

- Vill kunna köra både stakning, stakning med frånskjut och skate - Vill komma bort från trafik och köra på grusvägar - Vill ha bromsar på båda skidorna
- Vill ha en ny träningsform där du tränar både över- och underkropp (överkropp = stakträning, underkropp = skate)

När du kör Skikes så behöver du inga pjäxor, utan du åker med dina joggingskor. De är ställbara i storleken så ett par Skikes kan användas av flera. Även här rekommenderar vi cykel- eller rullskidhjälm.

Nu med extra stora hjul

De modeller som heter 200 har extra stora hjul för att klara riktigt dåliga underlag. Så bor du där asfalten är riktigt hemsk eller har riktigt dåliga vägar så de modellerna något för dig.

Hör vad Erik i Lagom Kondition podden säger om Skike

I FILMERNA NEDAN VISAR PATRIK MODELLERNAS OLIKA FUNKTIONER



Titta på filmerna så får du hjälp att välja modell - Filmerna är max 2 minuter

Varför går det inte att åka diagonal med FIRE-modellerna?

I och med att den ledade delen sitter mitt under foten så blir det ett lite "avhugget" frånskjut och bakhjulet följer gärna med upp i luften. När du sen ska sätta ner skidan så gäller det att du sätter skidan helt rakt i färdriktningen, annars finns risken att skidan gärna styr foten snett.

VÄLJ V9 FIRE 150

- Om du vill åka skate och staka på normalt underlag
(Obs! Diagonal fungerar inte)

VÄLJ V9 TOUR 150

- Om du i första hand vill åka klassisk åkning (diagonal och stakning) på normalt underlag (fungerar även att åka skate)

VÄLJ V9 FIRE 200

- Om du vill åka skate och staka på sämre underlag eller vill ha max komfort
(Obs! Diagonal fungerar inte)

VÄLJ V9 TOUR 200

- Om du i första hand vill åka klassisk åkning (diagonal och stakning) på sämre underlag eller vill ha max komfort (fungerar även att åka skate)

ÅKA SKATE ELLER KLASSISKT ELLER BÅDA

Med SKIKE V9 FIRE och SKIKE V9 TOUR kan du åka både skate och klassiskt tack vare backspärrarna (fästvallan). 

Klassiskt

Klassisk rullskidåkning består av tre "växlar" (tekniker):  - Stakning - Diagonalåkning (ej V9 FIRE-modellerna)
- Stakning med frånskjut

Vanligast är stakning. När du stakar så använder du mest överkroppen genom att skjuta ifrån med stavarna och låter rullskidorna rulla parallellt.

Vid diagonalåkning rör man armar och ben på samma sätt som när man går. Man skjuter ifrån med en skida och sedan skjuter man ifrån med den andra skidan. Samtidigt trycker man ifrån med den motsatta sidans stav, se upp så att det inte blir passgång.

Stakning med frånskjut är en kombination av stakning och diagonalåkning: Du använder överkroppen som när du stakar och sparkar ifrån med ett ben.

Skate

Skate (kallas även fristil) påminner om en skridskoåkares teknik där du tar skridskoskär med benen, men här använder du även stavar att skjuta ifrån med.

V9-MODELLERNA LEVERERAS OPUMPADE

Vi rekommenderar att man använder vår Skike Pump eller en kompressor vid pumpning. Cykelpumpar fungerar inte då de inte orkar hålla trycket kvar i däcket.

Se pumpinstruktioner här: http://www.skike.se/res/Pumpinstruktioner.pdf

Pumpinstruktioner för stora hjul (200): http://www.skike.se/res/Pumpinstruktioner-200-hjul.pdf

DE STÖRRE HJULEN (200) KAN PUMPAS MED ANDRA PUMPAR


ALLT OM SKIKE

VAR KAN MAN KÖRA SKIKE?

Asfalt, ojämna vägar, och grus. Där vanliga inlines och rullskidor stannar fortsätter skike. Detta ger dig möjligheten att träna på nya platser: i skogen eller på grusvägar. Huvudsaken är att underlaget är hårt och kompakt. Denna överlägsenhet får skike genom sin kombination av luftfyllda däck, robusta ram konstruktion, individuella justeringsmöjligheter samt ett effektivt bromssystem. 

ÄR SKIKE NYTT?

Precis som artikeln här till höger beskriver så började utvecklingen redan 1997. 
Skike är stort i mellan Europa men även i Norden. Sedan januari 2010 har vi haft hand om dem i Sverige. 

VAD BEHÖVER JAG? 

Skikes, stavar, skydd och dina egna skor! 
Det här är egentligen inte mycket du behöver för att komma igång med skike:  - Ett par skikes  - Stavar  - Hjälm och skydd - Den största fördelen - de sportskor som du redan har!  - En kompressor som klarar 8 bar eller en pump
Med andra ord behöver du inte köpa eller använda speciella skor. För din egen säkerhet rekommenderar vi att du använder hjälm och skyddsutrustning motsvarande den som finns för inlines åkning.

VILKA SKOR?

Skike är en unisex-produkt som anpassas lätt till varje skostorlek. Du behöver bara använda vanliga skor typ de du använder för idrott och fritid. En hög och lätt vandringssko eller en sportsko fungerar perfekt. För nybörjare rekommenderas en sko som är högre än din vrist. Höjden stödjer foten och ger mer stabilitet och säkerhet i början. Även benpositionen kan justeras efter dina behov och nästan allt kan justeras efter dina individuella önskemål. Med andra ord så kommer du att känna sig väldigt bekväm med dina skike. 

VILKA SKOSTORLEKAR FUNGERAR?

En standard skike är flexibel mellan storlekarna 36 och 46/47, så med ett par skikes kan kan hela familjen hålla sig i form.
Det är skons sulmått som avgör. Har du längre sula än 32 cm så skall du titta på de individuella specifikationerna under rubriken "Modeller".
Är dina sulor längre än så, provmät då några andra skor då det varierar. Framförallt inomhus idrottsskor har kortare sula. 

SLITER SKIKE MYCKET PÅ KROPPEN?

Utövningen av skike sägs vara mer dynamisk, hälsosammare och säkrare, jämfört med liknande sportaktiviteter. Den skyddar leder, ligament och senor och är bra för att hålla hela kroppen i form. Hemligheten bakom skikes offroad kapacitet ligger i dess luftfyllda däck som gör åkningen skonsam mot lederna i terräng. Fördelen med skike träning jämfört med löpning är att större delen av kroppen hålls igång.

HUR FUNGERAR BROMSEN?

Det patenterade bromssystem, som är unikt när det gäller denna typ av produkter, är helt klart skikes största fördel. Det är både justerbart, lättanvänt och mycket effektivt. Luta benet bakåt och de bromsar.

HUR ÄR KVALITÉN?

Kvalitet och säkerhet är viktigt för skike. Konstruktionen, kvalitet och säkerhet har officiellt certifierats och klarat de höga kraven i den tyska TÜV kontrollen.

VILKEN STAVLÄNGD SKALL JAG HA?

För skatekörning skall staven vara 90% av din kroppslängd. För klassisk stil skall de vara 84-85% av kroppslängden.

VILKET TRYCK SKALL DET VARA I DÄCKEN?

Enligt manualen skall det vara mellan 6 och 7 bars tryck i däcken. Vi har fått instruktioner från skike International att det kan vara upp till 7 bars tryck utan problem.
Vid för lågt tryck finns det risk att ventilen kryper inåt och det blir ett slitage i övergången mellan metall och gummi.
För att inte tappa för mycket tryck i däcken när man tar bort ventilen så rekommenderar vi att ni behåller trycket på medan munstycket rycks bort. 

VAD ÄR SKILLNADEN MOT INLINES?

Den största skillnaden mot inlines är att hjulen sitter framför och bakom foten vilket gör att det är en skida, dvs en "kliv" produkt. 
Rullet är att jämföra med en rullskida och anpassat för att ge den träning som behövs för att sedan köra på snö. Så rullet är inte att jämföra med inlines.

Historien on Skike



Österrikaren Otto Eder hade länge flirtat med idén att uppfinna något som liknar den befintliga skidåkningen. 
De existerande lösningarna lämpade sig inte för terräng och var för farliga då de saknade broms.

Tankeprocessen startade och påsken 1997 kom han på den grundläggande idén: större luftfyllda hjul för att klara ett sämre underlag.

Detta var ett viktigt första steg i denna framgångssaga och utvecklingen för dagens skike. Nästa utmaning var bromsen. Han började med en vanlig cykelbroms, men fälgen var för liten och värmdes upp för fort. Ett nytt bromskoncept utvecklades genom att helt enkelt trycka tillbaka underbenen. Det var enkelt nog, fungerade perfekt och var problemfritt.

Vad gör man då med en sån bra idé? Den borde naturligtvis varumärkesskyddas och marknadsföras.
Patentregistreringar är komplexa, tidskrävande och dyra. 
Efter en lång process var patentet äntligen klart. Fyra modeller följde med namn som Mountainscate, M-Hjul (M står för Mega, Multi etc.), Skatebike och slutligen "skike". 

Ordet skike, som är en kombination av orden skate och bike (cykel), har idag blivit dess varumärke.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.