Bromsa på längdskidor

Att lära sig att bromsa på längdskidor är viktigt för att känna sig säker i spåren. Det kan vara lite trixigt till en början men med lite enkla knep går det lättare.

Det finns lite olika variationer av att ploga vilket det kallas när man bromsar på skidor. Man kan dels kliva ur spåret högst upp i backen och ploga med båda skidorna för att hålla nere farten eller kliva ut ur spåret i fart för att ploga. Ett annat alternativ är att stå kvar i spåret och endast ploga med den ena skidan. Båda metoderna bygger på samma teknik men har lite olika tillvägagångsätt.

Tips! Sätt gärna händerna på knäna eller håll dem i knähöjd för en stabilare postition.

Bromsa på längdskidor

När du plogar utanför spåret trycker du hälarna utåt och låter tårna komma mot varandra för att skidorna ska forma en plog. Här är det viktigt att kantställa skidorna på den inre kanten genom att vrida in vristerna och knäna. Samtidigt måste du sätta press på skidorna genom att trycka skidan utåt, här får utsida lår jobba aktivt. Knäna får gärna gå inåt men ej röra varandra. Tänk att du har en ballong mellan knäna som du ej får tappa men heller ej smälla.

Tips! Om skidtopparna går ihop har du för lite press på skidan. Jobba mycket med att kantställa skidan, det gör stor skillnad.

Bromsa på längdskidor i skidspår

Ett annat sätt att bromsa är att ploga med en skida i spåret. Detta är bra att lära sig då man ofta inte har möjlighet eller hinner gå ur spåret för att bromsa ner farten om det händer något framför. Många tycker även att det är ett behagligt och stabilt sätt att hålla nere farten i väldigt branta backar. 

Principen är den samma som när du plogar med båda benen men det finns vissa saker som är viktiga att tänka på. Innan du kliver ut med ena skidan är det bra att stå i en stabil position, sätt gärna händerna i knähöjd. Sedan lyfter du alltid den inre skidan (den skidan som är närmast mitten av spåret) med hälen först och ställer ner skidan på kant. Här är det viktigt att sätta press på skidan från början för att inte glida ihop med skidorna. Ju mer tryck du sätter på skidan desto mer kommer det att bromsa. När du sedan har en hastighet du känner dig bekväm med eller undkommit hindret kan du enkelt ställa tillbaka skidan i spåret och åka vidare.