kom igång med rullskidor

Innan du börjar

- Kontrollera att alla skruvar/muttrar är spända innan du ger dig ut så att det inte händer en olycka.
- Glöm inte din skyddsutrustning.
- Planera din träningsrunda. Cykla eller promenera den gärna först så att du känner på nedförsbackarna och ser vilka bromsmöjligheter som finns.
- Se till att du sitter fast ordentligt i bindningen eller i Skiken.

Guide för både klasSisk och skate rullskidåkning

1. KLASSISK/SKATE

Börja med att spänna på dig dina rullskidor och stavar. Tänk på att de slutar precis bakom din häl så det är lätt att ramla vid bakvikt. Försök att slappna av och lita på balansen, om du åker och spänner vader och fötter blir åkningen aningens "skakig".

Känn så att allt känns rätt.

2. KLASSISK/SKATE

Börja med att staka. Dvs att du står med båda skidorna parallellt i färdriktningen. Sätt i båda stavarna i och skjut samtidigt ifrån. Behöver du korrigera färdriktningen på någon av skidorna så får du kliva med dem, precis som med längdskidor.

3. KLASSISK

När du har stakat ett tag och känner att du har kontroll över skidorna så kan du börja lägga in frånskjut, dvs att du sparkar ifrån med en skida när du skall ta ett staktag . Tänk nu på att du inte har några spår som håller skidan på plats, så börja med lite kortare frånskjut så att du får rätt på balansen.

3. SKATE

När stakningen och balansen sitter så kan du börja med skate skär. Enklast är att man tar det första staktaget med en skida som skär lite snett ut, därefter går man över på andra skidan och gör ett skate skär åt andra hållet utan hjälp med stavarna. Känns det ovant så kan man börja med att gunga lite med viktförskjutning innan man tar lite skate skär.

Är stavarna i vägen kan man ta av sig dem och hålla ihop dem i vågrätt lägga framför sig typ en balansstång och köra sket med benen.
Fortsätt att köra skate tag och använd bara stavarna på alla höger eller vänster skär.

4. KLASSISK

Tredje steget är den traditionella längdskidstilen: diagonalåkning. För att kunna träna detta så behöver du en uppförsbacke för att få tillräckligt mycket motstånd så att inte skidorna rullar "ifrån" dig.

4. SKATE

Nästa steg är att använda stavarna på varje skär. Träna gärna detta i lite uppförsbacke där du behöver denna extra kraft.

5. NEDFÖRSBACKAR

När du nu har kommit upp en bit så skall du tillbaka ner för backen. Tyvärr så saknar rullskidor broms så man får använda följande alternativ:
1. Bli hämtad på toppen och åka bil ner
2. Kör med ena skidan ute i väggrenen om det finns gräs eller grus som håller farten nere
3. Ploga som på skidor, men här måste man trycka skidan framåt vilket tyvärr sliter på hjulen (som är ganska dyra)
4. Ta av rullskidorna och gå ner, men tänk på att inte slita på skidskornas sulor

KONSTEN ATT BROMSA

Under de senaste åren har det börjat utvecklas bromsar för rullskidor. Samtliga Skike är utrustade med broms från leverans och under det senaste året har det även kommit några modeller till vanliga rullskidor.

Men då de flesta rullskidor fortfarande saknar bromsar så får man göra det bästa av det hela. Till att börja med så ska man inte åka fortare än vad man känner sig trygg.

En av de bästa bromsteknikerna är att använda stavarna: Du sätter ner dem på sidorna av kroppen (så att du inte får stavhandtagen i magen) i höjd med där rullskidorna börjar.
Upprepa detta tills du har stannat.

En annan teknik är att ploga (något som vi inte rekommenderar p g a snedslitage på hjulen). Du trycker ihop framhjulen och för bakhjulen ifrån varandra, man kan säga att rullskidorna ska bilda ett V.

Du kan också föra ut en skida i gräset, men var beredd på att det tar stopp!

Testa dig fram i låg fart, så märker du vilken bromsteknik som passar dig bäst.

TIPS!

Planera din runda

Planera sin träningsrunda och cykla den gärna först så att du känner på nerförbackarna och ser vilka bromsmöjligheter som finns.

Växla rullskidorna halvvägs

När du kört halva sträckan så skall du växla rullskidorna för att få en jämn förslitning på hjulen.

smarta tips för nybörjare - Vanliga frågor som vi brukar få

Förberedelser

Innan du åker din första rullskidrunda så kan det vara en god idé att cykla/promenera din tänka runda först. Håll utkik efter ojämnheter i asfalten, notera om det finns många brunnslock som stavarna kan fastna i, känn efter hur mycket backarna lutar uppför och nedför och kolla lite hur sikten är längs din runda. VI säger "runda" eftersom det i början kan vara skönt att ha en kortare runda, ifall nåt skulle hända så har du inte långt tillbaka, kör hellre flera "varv". En runda på 2-3 km kan vara en bra start.

När det är dags för din första rullskidtur så gäller det först att få på sig utrustningen. Cykel- eller rullskidhjälm är ett måste och handskar kan också vara skönt (för att slippa skavsår från stavhandtagen och kunna ta emot sig vid ett ev fall). När du sedan ska ta på dig rullskidorna kanske du upplever att de kan vara lite luriga att få på sig (de rullar bara framåt och inte bakåt, så det blir lätt att man "petar iväg dem" med foten), ställ dig mot en vägg eller liknande så "rymmer" de inte.

Äntligen rullskidor

När du har fått på dig utrustningen så är det äntligen dags! Åk i ditt tempo och lär känna utrustningen. Vilken sida ska man åka på? Om du åker i högre fart än gångfart så ska du åka på höger sida. Åker du i gångfart eller långsammare så åker du på vänster sida. Håll även koll på dina medtrafikkanter, visa hänsyn och åk inte för nära eller i för hög fart när du har skymd sikt.

Det är lättast och vanligast att staka sig fram, dvs bara använda armarna. Bra att tänka på är att inte sätta ner stavarna för långt fram, dels för att du tappar kraft och dels för att det kan vara osmidigt. Sikta på att sätta ner stavspetsarna i höjd med dina tåspetsar, på så sätt får du med dig all kraft från varje stavtag.

Målet med stakning är att, hur dumt det än låter, inte använda armmusklerna så mycket. Stakning sker med hjälp av bål- och magmuskler, tänk dig att du "kniper till" med magmusklerna precis när du lyfter stavarna för ett nytt staktag och sedan "låser" armarna och trycker igenom staktaget med magen (för att försöka förklara det i skrift).

När det kommer till stavarna så är de flesta gjorda av någon form av carbonblandning (för att hålla låg vikt), de är gjorda för att tåla mycket kraft i stakåkning, men de är ganska känsliga i sidled. Undvik därför att lägga stavarna på marken när du stannar, du kan lätt råka trampa på dem. Håll även utkik efter asfaltsprickor och brunnslock, om spetsen fastnar kan staven lätt brytas och i och med att du sitter fast i staven så kan du göra dig illa, så håll koll på marken under tiden du åker.

Att undvika fall

Många frågar oss hur ofta man ramlar, och det är väldigt individuellt. För att undvika fall kan man tänka på följande:
- Väldigt många ramlar när de står stilla, de står inte helt stilla utan de står och lyfter på rullskidorna, trampar runt lite. I och med att rullskidorna bara rullar framåt kan man lätt bli överraskad och när man står och trampar runt, och då är det väldigt lätt att få bakvikt och sätta sig på rumpan. Så när du står stilla: Stå still!
- Bakvikt är bov nummer två. När du väl har kommit igång så luta dig inte bakåt. Rullskidor handlar om att du ska ta dig framåt så därför är det bättre att luta sig aningens framåt, och inte bakåt.
- Helst vill man få stopp utan att behöva ramla. Idag finns det en hel del bra bromsar på marknaden, men det kan ändå vara skönt att kunna stanna utan broms. Testa dig fram i låg fart hur du bäst får stopp. Du kan t ex föra ut en rullskida på gräset, plogbromsa eller bromsa dig med hjälp av stavarna.

Ta hand om utrustningen

- Rullskidorna ska hållas torra och rena. Skölj med kallt vatten och lågt tryck och torka av. Lägg dem inte på golvvärme eller element.
- Växla rullskidorna halvvägs, dvs sätt "vänsterskidan" på höger fot och vice versa, detta för att undvika snedslitage på gummihjulen.
- Stavspetsarna bör slipas med diamantbryne/ diamantfil var 2-4 mil för att få bra grepp i asfalten. Om du känner att stavarna börjar slinta är det dags att slipa.
- De pjäxor som används är oftsat vinterpjäxor, så många kör med samma pjäxor året runt. Därför kan det vara bra att torka av pjäxorna med jämna mellanrum, eller varför inte impregnera dem. Undvik att gå längre sträckor på asfalten med pjäxor på, du vill inte slita ut sulorna i onödan.