FRÅGOR OCH SVAR

Här finner du de vanligaste frågorna samt svaren om:

BESTÄLLNING :: BETALNING :: LEVERANS :: PRODUKTER :: KÖP AV PAKET :: Längdskidor :: TESTA RULLSKIDOR OCH SKIKE 

Hittar du inte svaret som du söker så får du gärna ringa eller maila oss 

 

ALLTID FRI FRAKT*

* Vi erbjuder alltid fraktfritt alternativ med Schenker Privatpaket (du hämtar ditt paket hos Schenkers paketombud) eller Schenker Utkörning till arbetsplats
Läs gärna vad som gäller vid beställning av längdskidor och längre produkter

Beställning

Hur gammal måste jag vara för att få handla på rullskidcenter.se?

Vår butik säljer inte produkter till minderåriga (under 18 år) utan målsmans tillåtelse.

 

Hur beställer jag?

Du beställer direkt via vår webshop. Välj de produkter som du vill ha genom att trycka på Köp (kom ihåg att välja rätt storlek och rullmotstånd mm). Sedan går du till Kassan och väljer de betal- och leveranssätt som passar bäst.

Vill du beställa via telefon? Vi kan oftast hjälpa dig med en telefonbeställning under våra telefontider. Vi erbjuder då Förskottsbetalning till Bankgiro eller Swish och skickar din beställning när betalning har inkommit. Se våra telefontider.

 

Vilka avgifter tar ni när jag beställer?

Oavsett storlek och vikt, har vi alltid ett fraktfritt alternativ.

Väljer man att betala med Ecster Faktura tillkommer en fakturaavgift på 29 kr. Väljer du Ecster konto (delbetalning) kan du läsa aktuella upplägg och avgifter längst ner när du är i kassan (efter att du har valt Ecster Konto som betalsätt). För mer info ecster.se 
Här finner du information om hur Ecster hanterar personuppgifter https://www.ecster.se/filer/hantering-av-personuppgifter

OBS! Ecster Faktura och Konto går ej att välja tillsammans med Utkörning till arbetsplats! Välj Hemleverans.

 

Hur fyller jag i en rabattkod?

När du har kommit till kassan så finns en text under varukorgen, ovanför betalningsalternativ, där det står:
"Har du en rabattkod eller en presentkod? Klicka här." Klicka på den texten så kommer det upp en ruta där du kan fylla i din rabattkod.

Om du stöter på problem med rabattkoden ber vi dig kontakta oss innan du slutför din beställning.

 

Kan jag ändra min beställning?

Om du märker att det har blivit något fel eller att du har glömt att beställa något, så ring oss omgående på 0418-48 81 00 så hjälper vi dig.

 

Jag kan inte slutföra min beställning, det kommer upp ett felmeddelande?

Om det uppstår problem när du försöker beställa är det enklast om du kontaktar oss omgående. Att beställningen inte går att genomföra kan bero på olika saker, så vi löser det oftast via telefon.

 

Varför kan jag inte ändra leveransadress?

Om du har valt att betala med Ecsters betaltjänster så fyller du i ditt personnummer och då har din folkbokföringsadress hämtats, och din beställning kan bara levereras dit eller till Schenkers utlämningsställe. Detta är för din egen säkerhet.

 

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

Kolla i skräpposten om orderbekräftelsen har hamnat där. Annars kontaktar du oss så hjälper vi dig.

 

Hur vet jag om min order är skickad?

Vi skickar en leveransbekräftelse när din beställning lämnar vårt lager. Lagervaror skickar vi omgående. Har vi inte din vara i lager tar det någon dag extra. Har du inte fått någon leveransbekräftelse så kolla i skräpposten om bekräftelsen ligger där. Annars kontaktar du oss så hjälper vi dig.

 

JAG BOR INTE I SVERIGE, KAN JAG BESTÄLLA FRÅN ER ÄNDÅ / I DON'T LIVE IN SWEDEN, HOW DO I PLACE AN ORDER?

Vi levererar inom EU (undantag: Cypern, Gibraltar och Grekland). Välj "Danmark, Finland, Belgien, Nederländerna, Tyskland, Tjeckien (+149,00:-)" i kassan. Om du har några frågor så kan du kontakta oss.

Shipping within EU (exceptions: Cyprus, Gibraltar and Greece). Select " If you have any questions, please contact us by mail info@rullskidcenter.se or by phone +46148-48 81 00

 

Hur returnerar jag min beställning?

Kontakta oss innan du skickar tillbaka något. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen gäller 14 dagars ångerrätt. Returfrakt sker på köparens bekostnad. Produkten skall returneras i obruten originalpackning. Förpackningen får inte vara skadad. Du får heller inte tejpa direkt på originalförpackningen (vi ska kunna sälja produkten). Vi rekommenderar att du emballerar väl.

Lägg med en kopia av följesedeln, eller en lapp med dina kontaktuppgifter samt ordernummer. Skriv ner en kort beskrivning vad du vill att vi ska göra, t ex om du vill byta storlek eller om du vill att vi ska göra ett återköp.

Återbetalning sker till det kortnummer som angivits vid betalningen. Har du fler frågor får du gärna kontakta oss 0418-48 81 00

Returadress:

Rullskidcenter Sverige
Varggatan 17
261 44 Landskrona

Ange följande mobilnummer (vid retur) för avisering samt snabbare hantering:

073-345 08 70

Betalning

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

Kortbetalning, Ecster Faktura 14 Dagar (tidigare Handelsbanken Finans), Ecster Konto (tidigare Handelsbanken Finans) och Förskottsbetalning till Bankgiro eller Swish. Självklart kan du betala med kort och Swish i butiken i Landskrona när du besöker oss.

Kortbetalning: 

Vi använder oss av Paynova som är PCI DSS – certifierade och har därmed möjlighet att säkert hantera kortinformation, allt för din trygghet. Hur du verifierar ditt kortköp, t ex via bank-id elller SMS-verifiering, bestäms av din bank och är ingenting som vi kan påverka.

Ecster Faktura 14 Dagar: 

Vi lägger med fakturan i ditt paket. Betala inom 14 dagar. 29 kr i fakturaavgift tillkommer. Kontakta Ecster direkt om du har frågor om din faktura. För mer info ecster.se Här finner du information om hur Ecster hanterar personuppgifter https://www.ecster.se/filer/hantering-av-personuppgifter

OBS! Ecster Faktura kan ej användas som betalningsmetod om du väljer Utkörning till arbetsplats som leveranssätt, eftersom du uppger ditt personnummer och då hämtas automatiskt folkbokföringsadress.

Ecster Konto/ Delbetala:

Välj önskat betalningsalternativ och läs aktuellt upplägg och avgifter när du gör din beställning. Vid betalning via Ecster Konto måste avtalet mellan dig och Ecster signeras (med bank-id) innan vi kan skicka din beställning. Kontakta Ecster direkt om du har frågor om din delbetalning. För mer info ecster.se Här finner du information om hur Ecster hanterar personuppgifter https://www.ecster.se/filer/hantering-av-personuppgifter

OBS! Ecster Konto/Delbetalning kan ej användas som betalningsmetod om du väljer Utkörning till arbetsplats som leveranssätt, eftersom du uppger ditt personnummer och då hämtas automatiskt folkbokföringsadress.

Förskottsbetalning: 

Betalning i förskott till Bankgiro: 5047-5714 (Betalningsmottagare är Instant Interactive Information AB). Vi skickar din beställning när betalning inkommit (1-2 bankdagar). Du finner även betalningsuppgifterna i din orderbekräftelse. Ange ordernummer som referens vid betalning.

Betalning i förskott till Rullskidcenters Swish: 123 237 4213 Vid betalning med Swish registreras din betalning omgående och vi kan skicka din beställning med kommande sändning. Du finner även betalningsuppgifterna i din orderbekräftelse. Ange ordernummer som referens vid betalning.

Betala i butiken i Landskrona:

I vår butik kan du betala med kort (ej American Express) och Swish.

 

Hur betalar jag med presentkort?

När du har kommit till kassan så finns en text under varukorgen, ovanför betalningsalternativ, där det står:
"Har du en rabattkod eller en presentkod? Klicka här." Klicka på den texten så kommer det upp en ruta där du kan fylla i din presentkod. Du behöver inte handla för hela beloppet vid ett och samma köp.

Om du stöter på problem med presentkoden ber vi dig kontakta oss innan du slutför din beställning.

 

Vilket betalsätt bör jag välja om jag vill ha snabb leverans?

Vi rekommenderar att man väljer: Kortbetalning eller Swish. Beställningar som är betalda med kort eller Swish innan kl 12 måndag-fredag skickas samma dag, förutsatt att vi har varorna i lager.

Från att ditt paket lämnar vårt lager tar det ca 1-4 dagar (beroende på var du bor i landet) innan du kan hämta ditt paket.

 

Varför fungerar det inte när jag försöker betala med kort?

Du måste koppla ditt kort till säkerhetstjänsten 3D-Secure (Verified by Visa/MasterCard Secure Code) för att handla med bankkort på Internet. Det kostar ingenting och du gör det på din bank/internetbank. Om du har gjort det och det ändå inte fungerar, ta kontakt med din bank.

Ditt kort måste även vara öppet för internetköp, något som du enkelt kan ändra via din internetbank. 

 

Varför fungerar det inte när jag försöker betala med Swish?

De flesta har gräns för hur mycket man kan swisha under en viss period, dvs ett maxbelopp inom en bestämd period. Hos de flesta internetbanker kan du själv gå in och ändra din gräns. Om du inte kan ändra gränsen själv så rekommenderar vi dig att ta kontakt med din bank, eller välja ett annat betalningsalternativ. 

 

VAD ÄR ECSTER?

Tidigare hette de Handelsbanken Finans, numera heter de Ecster. Ecster tillhandahåller våra faktura- och delbetalningstjänster. Kontakta Ecster direkt om du har frågor om din faktura eller delbetalning. För mer info ecster.se Här finner du information om hur Ecster hanterar personuppgifter https://www.ecster.se/filer/hantering-av-personuppgifter

 

Jag vill betala med Ecster Faktura/Konto, tas det någon kreditupplysning?

Ja. Väljer du att betala med Ecsters betaltjänster så tar Ecster en kreditupplysning på dig för att avgöra om de kan bevilja din ansökan, men Rullskidcenter tar aldrig någon kreditupplysning i samband med Ecsters betaltjänster. För mer info ecster.se Här finner du information om hur Ecster hanterar personuppgifter https://www.ecster.se/filer/hantering-av-personuppgifter

  

Jag har valt att betala med Ecster faktura, finns det möjlighet att delbetala min faktura?

För information och frågor om fakturadelbetalning så hänvisar vi till Ecster. För mer info ecster.se/fakturadelbetalning 

 

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Om du har valt Faktura 14 dagar så följer fakturan med i ditt paket/brev, så du får den samtidigt som din beställning. Om du saknar din faktura så kontakta oss omgående så skickar vi fakturan via mail.

Om du har valt Ecster Delbetalning så kommer första fakturan månaden efter din beställning. Fakturorna skickas direkt från Ecster och har du frågor kring dessa så ber vi dig kontakta Ecster direkt. För mer info ecster.se/fakturadelbetalning Här finner du information om hur Ecster hanterar personuppgifter https://www.ecster.se/filer/hantering-av-personuppgifter

 

Hur fungerar Ecster Konto?

I kassan finner du de aktuella uppläggen och avgifterna, välj önskat upplägg. Ett avtal från Ecster skickas sedan till din mail och detta avtal mellan dig och Ecster måste signeras (med bank-id) innan vi kan skicka din beställning. För mer information och frågor om delbetalning så hänvisar vi direkt till Ecster.

 

Jag vill göra en beställning till mitt företag och betala med faktura, men jag kan inte välja Faktura 14 dagar?

Betalningsalternativet Ecster Faktura 14 dagar är faktura för privatpersoner som är kopplat till ditt personummer. Vill du att ditt företag ska stå som fakturamottagare ber vi dig att ringa oss på 0418-48 81 01.

 

VILKA BETALNINGSSÄTT ERBJUDER NI I BUTIKEN?

När du handlar i butiken i Landskrona kan du betala med kort (ej American Express) eller Swish. Önskar du annat betalsätt (t ex Ecster Faktura eller Ecster Konto/Delbetalning) så kontaktar du oss innan du besöker oss. Ring oss gärna 0418-48 81 00.

Leverans

Hur levereras min order?

Paket skickas alltid med Schenker och vi erbjuder alltid ett fraktfritt alternativ.

Små beställningar, som t ex stavspetsar eller enstaka slangar, skickar vi fraktfritt med Postnord som brev (förutsatt att ordervärdet inte överstiger 500 kr).

 

HUR LÅNG LEVERANSTID HAR NI? 

Om du beställer innan klockan 12 måndag-fredag så skickar vi din beställning samma dag (gäller lagervaror och ej röda dagar). 

Om du bor i södra delarna av Sverige (ej Gotland)

Ditt paket levereras vanligtvis till paketombud inom 1-2 arbetsdagar om du har ett postnummer under 820 00 (ej Gotland och andra öar). 

Om du bor i norra delarna av Sverige (samt Gotland)

Ditt paket levereras vanligtvis till paketombud inom 2-3 arbetsdagar om du har ett postnummer över 820 00 (samt Gotland och andra öar).

Postnords brev tar normalt 1-2 arbetsdagar.

Inför jul, andra storhelger och eventuella skidtävlingar rekommenderar vi att du beställer i god tid för att vara säker på att ditt paket hinner fram i tid. Speciellt inför julen bör man räkna med minst 1-2 dagars extra leveranstid. 

 

Kan jag få min beställning skickad som brev?

Det är storleken på produkterna som du har beställt, samt ordervärdet, som avgör om vi skickar din beställning som brev med Postnord. Är det en liten beställning, som t ex några stavspetsar, och ordervärdet inte överstiger 500 kr så skickar vi din beställning som brev med Postnord och brevet kommer direkt i din brevlåda.

Välj alltid leveransalternativet "Schenker Privatpaket" när du gör en liten beställning, går det så skickar vi din beställning som brev annars skickas din beställning fraktfritt till närmsta utlämningsställe för Schenker.

 

Vilka produkter kan ni skicka som Schenker Privatpaket?

Alla produkter som är max 175 cm kan vi skicka som Schenker Privatpaket.

Längdskidor måste skickas som Schenker Utkörning till arbetsplats eller Schenker Hemleverans. Detta beror på Schenkers sändningsbestämmelser.

 

Hur skickas mina stavar?

Vi packar stavarna ordentligt i rör och på så vis minimerar vi risken för att de skadas under transporten.

 

Vad kostar frakten?

Vi har de fraktfria alternativen: Schenker Privatpaket (hämtas hos paketombud) eller Utkörning till arbetsplats (ange företag). Vid mindre leveranser så skickar vi fraktfritt med Postnord som brev.

Vid köp av produkter (t ex längdskidor, stavfodral och stavar) som är längre än 175 cm gäller följande leveranssätt:

Utkörning till arbetsplats, ange företag, (0:-) eller Hemleverans dagtid (49:-).

Observera att utkörning till arbetsplats inte går att välja med Ecsters betaltjänster.

 

Vilket leveranssätt bör jag välja?

Schenker Privatpaket (0:-)

Det vanligaste leveransalternativet. Paketet hämtas ut på utlämningsstället när det passar dig (du får ett SMS när paketet finns att hämta).
Fungerar för alla beställningar UTOM beställning av:
- Produkter som är längre än 175 cm, t ex längdskidor
Vid beställning av längdskidor välj "Schenker Hemleverans" alternativt "Schenker utkörning till arbetsplats". Detta beror på Schenkers sändningsbestämmelser.

Schenker Hemleverans Dagitd (49:-)

Vid beställning av långa produkter (180 cm och längre) eller om du vill ha ditt paket direkt hem.

Schenker Utkörning till arbetsplats (0:-)

Vid beställning av långa produkter (180 cm och längre) rekommenderas då detta alternativ är fraktfritt, men väljer du någon av Ecsters betaltjänster (Faktura eller Konto) kan du INTE välja detta leveransalternativ.
Glöm inte att ange FÖRETAGSNAMN när du beställer. Ingen avisering sker utan meddela gärna godsmottagningen på företaget att du väntar paket.

Hämta din beställning i vår buitk i Landskrona (0:-)

Besök oss om du har vägarna förbi och hämta din beställning. Du finner oss på Björngatan 2C vid PULS-arena. Kontakta oss gärna innan för att säkerställa att din beställning är färdig och att vi finns på plats.

 

Varför kan jag inte ändra leveransadress?

Om du har valt att betala med Ecsters betaltjänster så fyller du i ditt personnummer och då har din folkbokföringsadress hämtats, och din beställning kan bara levereras dit eller till Schenkers utlämningsställe. Detta är för din egen säkerhet, att ingen ska kunna beställa med hjälp av ditt personnummer. Här finner du information om hur Ecster hanterar personuppgifter https://www.ecster.se/filer/hantering-av-personuppgifter

 

Skickar ni beställningar alla dagar?

Vi skickar beställningar helgfria dagar måndag - fredag. Vi skickar inte lördag - söndag. Om du har beställt något efter kl 12 på fredag så skickas din beställning med måndagens sändning. Skulle det ske någon avvikelse så meddelas detta på vår hemsida.

 

Skickar ni alltid beställningar klockan 12?

Vi skickar dagens sändning klockan 12 måndag-fredag enligt följande:
- Din beställning har inkommit innan klockan 12 måndag-fredag
- Du har beställt lagervaror
- Betalning för ordern har registrerats hos oss (Vi rekommenderar: Kortbetalning, Swish och Ecsters betaltjänster, om du vill att vi skickar samma dag, bankgirobetalning tar 1-2 dagar extra innan vi ser att betalningen är genomförd).
- Din beställning är komplett (om vi märker att t ex bindningar saknas, eller om valt leveranssätt inte kan genomföras, så försöker vi kontakta dig så fort som möjligt för att undersöka om ordern stämmer eller hjälpa dig att rätta till den).
- Om inget annat anges på vår hemsida t ex ändrade tider
- Under röda dagar sker inga leveranser från oss

Undantag
- Leverans av längdskidor kan ta några dagar extra.
- Längdskidor som ska vallas tar några dagar extra.
- Ibland kan det hända att vi inte hinner med att skicka alla beställningar samma dag (detta händer ytterst sällan/nästan aldrig). Om detta sker så prioriteras de försenade beställningarna kommande vardag.

 

Kan jag se var mitt paket befinner sig?

I leveransbekräftelsen finner du ett spårningsnummer, även kallat sändningsnummer. Med hjälp av spårningsnumret kan du söka ditt paket.

3 sätt att spåra ditt paket:

1. Använd sök-funktionen här på vår hemsida - Klicka här
2. Du kan söka ditt paket på www.privatpaket.se med hjälp av ditt spårningsnummer
3. Ladda ner appen "Mina Paket" och få dina paket registrerade automatiskt och följ dem sedan enkelt via appen. Smidigt och enkelt! Läs mer här: https://www.unifaun.com/sv/minapaket/ 

"Sökningen gav ingen träff" betyder oftast att Schenker inte har hunnit registrera paketet. Försök igen lite senare (paketen registreras oftast under eftermiddag/tidig kväll hos Schenker).

 

Jag har fått leveransbekräftelse, men när jag spårar paketet så står det "Sökningen gav ingen träff"?

"Sökningen gav ingen träff"betyder oftast att Schenker inte har hunnit registrera paketet på någon terminal ännu. Försök igen lite senare på eftermiddagen/kvällen, förslagsvis efter kl 18. Ibland tar det lite längre tid för Schenker att registrera ditt paket.

Har paketet inte registrerats dagen efter du har mottagit leveransbekräftelsen från oss får du gärna kontakta oss så undersöker vi saken.

Är din beställning skickad som brev så går den inte att spåra.

 

Var och hur hämtar jag ut mitt paket?

När ditt paket lämnar vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-post, där finner du information om dina varor har skickats som brev eller paket. Skickas beställningen som paket finns där sändningsnummer angivet, som du kan använda för att söka efter ditt paket på www.privatpaket.se. När paketet anländer till ditt paketombud skickas sms-avisering till dig och du hämta ditt paket med sändningsnummer och legitimation.

Använder du dig av appen "Mina Paket" så får du en avi i appen som du kan hämta ut ditt paket med, legitimation krävs alltid även om du använder appen.

Postnords Brev levereras direkt hem till dig i brevlådan.

 

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Du har vanligtvis 14 dagar på dig att hämta ditt paket från utlämningsstället. Skulle du behöva några dagar extra så kan du kontakta oss så förlänger vi tiden.

För icke utlösta/uthämtade paket debiterar vi en hanteringskostnad på 395 kr.

 

Hur går en hemleverans till?

Schenker kontaktar dig, via telefon eller SMS, i god tid när det börjar bli dags för leverans av ditt paket. Leverans sker kl 9-17 och Schenker brukar ge dig några datum med ungefärliga tider att välja på. Du måste vara hemma och ta emot paketet när Schenker kommer. Har du nära till någon av Schenkers terminaler kan du även välja att hämta ditt paket där.

 

HUR GÅR EN Utkörning till arbetsplats TILL?

Vi skickar ditt paket som företagspaket och måste därför ha en fysisk företagsadress att skicka till. Det sker ingen avisering i förväg att paketet är på väg utan Schenker levererar direkt till företagets godsmottagning. Arbetar du på ett stort företag kan det vara bra om du meddelar din godsmottagning att du väntar ett paket, det går självklart bra att en kollega tar emot ditt paket.

Om du inte har möjlighet få ett paket levererat till Din arbetsplats kan vi givetvis skicka ditt paket till ett närliggande företag, till din makes/makas (sambos, sons, dotters, väns) arbetsplats eller liknande, bara du har kommit överens med någon på det företaget att ditt paket kan skickas dit, och anger den personen som kontaktperson när du beställer.

Glöm inte att ange företagsnamnet, vi måste alltid ha företagsnamnet när vi skickar ett företagspaket, extra viktigt om det finns flera företag på samma adress.
Företagsnamnet går bra att skriva på en av adressraderna i kassan under leveransadressen, alternativt i kommertarfältet i kassan.

 

Jag bor inte i Sverige, kan jag beställa från er ändå / I don't live in sweden, how do I place an order?

Vi skickar inom EU (undantag: Cypern, Gibraltar och Grekland).
Välj "Schenker - Leverans utanför Sverige (EU) // DB Schenker - Delivery outside Sweden (EU) (+149,00:-)" i kassan.
Om du har några frågor så kan du kontakta oss.
//
We ship within EU (exceptions: Cyprus, Gibraltar and Greece).
Select " 
If you have any questions, please contact us by mail info@rullskidcenter.se or by phone +46148-48 81 00

Produkter

Vad behöver jag för utrustning för att komma igång med rullskidor?

Om det är rullskidor som du vill åka:

- Rullskidor
- Bindningar
- Pjäxor
- Stavar

Om det är Skikes som du vill åka:

- Skikes
- Joggingskor
- SRAM Pump (eller en kompressor som klarar att pumpa 8 bars tryck)
- Stavar

Ovanstående utrustning är vad som behövs för att komma igång, sedan finns det många bra tillbehör att välja bland. Vill du ha personlig hjälp så får du väldigt gärna ringa oss 0418-48 81 00

Vi rekommenderar även följande utrustning (för både Skikes och rullskidor):

- Rullskid- eller cykelhjälm
- Diamantbryne (för att slipa stavspetsarna med)
- Reflexväst
- Pannlampa

 

Vilka bidningar ska jag välja till min pjäxa?

De flesta pjäxor har en liten märkning på sulan om vilka bindningar som passar, t ex NNN, PROLINK eller SNS.
(OBS! Om det står "Rottefella BC" under din pjäxa så är det en turpjäxa och bindningarna nedan passar inte. Kontakta oss så hjälper vi dig).
Har du moderna pjäxor (ej äldre än 10 år) från följande fabrikat:

- Alpina, Fischer, Madshus eller Rossignol (märkta med NNN):

Välj NNN Rottefella eller Salomon Prolink

- Atomic eller Salomon med ett metallstift längst fram samt en "kanal" längs med på undersida av sko (märkta med SNS Profil):

Välj Salomon SNS Profil

- Atomic eller Salomon med två metallstift samt en "kanal" längs med på undersida av sko (märkta med SNS):

Välj Salomon SNS Pilot eller Salomon SNS Propulse

- Atomic eller Salomon (från 2016 och framåt) en metallsprint på längst fram på undersida av sko (märkta med Prolink):  

Välj Salomon Prolink eller NNN Rottefella

På Sulguiden nedan försöker vi visa skillnaderna mellan de olika pjäxorna:

Pjäxa nr 1:
Ett metallstift längst fram samt en relativt "platt" sula som saknar "kanal", märkt med NNN eller PROLINK.

Passande bindningar: NNN Rottefella eller Salomon Prolink

Pjäxa nr 2:
Två metallstift, ett stift längst fram och ett stift ca 5 cm in under pjäxan. Pjäxan har även en tydlig "kanal" som gör att man kliver på bindningen.
Passande bindningar: Salomon SNS Pilot eller Salomon SNS Propulse

Pjäxa nr 3:
Ett metallstift längst fram. Pjäxan har även en tydlig "kanal" som gör att man kliver på bindningen.
Passande bindningar: Salomon SNS Profil

SULGUIDE:

Sulguide

 

Jag har Salomonpjäxor, vilken bindning ska jag välja?

Titta gärna på svaret och bilden ovan. Men för att sammanfatta:
- Pjäxor med ett metallstfit och relativt "platt" sula: Salomon Prolink eller NNN Rottefella
- Pjäxor med två metallstift och tydlig "kanal": Salomon SNS Propulse
- Pjäxor med ett metallstift och tydlig "kanal": Salomon SNS Profil

 

Ska jag ha flyttbara bindningar på rullskidorna?

Nej, på rulskidor ska du inte ha flyttbara bindningar. På rullskidor ska bindningarna alltid skruvas fast. Du har heller ingen nytta av att kunna flytta bindningarna på rullskidorna. Under kategorin "BINDNINGAR" finner du passande bindningar till rullskidor.

 

Ska jag ha flyttbara bindningar på längdskidorna?

Om dina pjäxor passar bindningssystemen NNN ROTTEFELLA eller SALOMON PROLINK så är det inte så dumt att ha flyttbara bindningar på längdskidorna.

Med flyttbara bindningar kan du påverka längdskidornas egenskaper genom att flytta bindningarna några hack framåt eller bakåt. Flyttar du bindnigarna framåt så får du bättre fäste, och flyttar du bindningarna bakåt så får du bättre glid. Om man jämför ett par längdskidor med fastskruvade bindningar och ett par längdskidor med flyttbara bindningar, så kan man säga att med flyttbara bindningar så blir det nästan som "3 par skidor i 1".

Rottefella har kommit med ett kompletterande system som kallas MOVE. MOVE-systemet gör det möjligt att flytta bindningarna medan du står på dem, och du behöver alltså inte ta av dig skidorna för att flytta bindningarna.

Under kategorin "LÄNGDSKIDOR OCH TILLBEHÖR" finns underkategorin "Bindningar - Vinter" som passar längdskidor.

 

Måste jag montera bindningarna själv?

Nej, vi monterar alltid bindningarna om du beställer rullskidor och bindningar samtidigt, glöm ej att ange skostorlek. Skulle du däremot INTE vilja ha dem monterade så skriv det i kommentarsfältet vid beställning.

 

Jag vill köpa en hel rullskidutrustning, hur får jag paketpris?

Du väljer varianten "Pris vid rullskidköp" på stavar, pjäxor och bindningar när du beställer rullskidor (exempel: På rullskidstavar finns två priser: ett pris är normalpris som man betalar om man inte köper rullskidor, och ett pris är "Pris vid rullskidköp" som är rabatterat som du väljer när du köper rullskidor samtidigt dvs vid samma köp).

När du köper rullskidor och bindningar samtidigt får du alltid rabatterat pris på bindningen. Köper du även pjäxor och fasta stavar får du även rabatterat pris på dem.

Rabatten gäller vid köp per utrustning, dvs ett par rullskidor, ett par bindningar, ett par stavar samt ett par pjäxor, beställer du ett par extra pjäxor så betalar du normalpris på dem.

Vi har valt att ge dessa rabatter så att man själv ska kunna "bygga" ett rullskidpaket, utan att bli "låst" till en rullskidmodell. D v s du får ett bra paketpris på bindningar och pjäxor och kan välja vilka rullskidor du vill.

Observera att rabatten gäller ej pjäxor som du finner i Fyndhörnan (bl a Salomon Pro Combi, Atomic Team och Salomon Escape Pilot). Rabatten gäller heller inte specialbeställda pjäxor.

Om du går till våra Rullskidpaket så klickar du i din utrustning med hjälp av de gröna knapparna och där är rabatten redan avdragen.

"Pris vid rullskidköp" gäller även vid köp av längdskidor och Skikes

 

Jag vill köpa ett rullskidpaket. Varför kan jag inte välja ett paket och gå direkt till kassan?

Du måste välja produkt för produkt så att du får rätt rullmotstånd, rätt bindningar, rätt storlek på pjäxorna och rätt stavlängd.

 

JAG har redan pjäxor/stavar. Måste jag köpa hela rullskidpaketet ändå?

Nej, du väljer de produkter som du behöver i rullskidpaketet.

Har du redan pjäxor hemma så väljer du rullskidor, bindningar (som passar dina pjäxor) och ett par stavar. Då får paketrabatter på övriga produkter när du köper rullskidor (det som vi kallar "Pris vid rullskidköp"). Samma gäller om du redan har stavar.

 

Kan jag välja andra Stavar/pjäxor än de som finns i rullskidpaketet?

Du kan välja fritt bland alla stavar/pjäxor, viktigt att du väljer "Pris vid rullskidköp" för att erhålla paketpriserna. De rullskidpaket som vi har satt ihop är en rekommendendation baserat på bl a våra kundtester.
Så du kan välja t ex rullskidor från Paket Smart, välja stavar från Paket Tung och välja pjäxor och bindningar från Paket Pro Elit.

 

Det finns sommarpjäxor och vinterpjäxor, vad bör jag ha till rullskidor?

Sommarpjäxor är just sommarpjäxor, de går inte att åka på vintern med då de är för kalla och de står inte emot väta. De allra flesta åker rullskidor med vinterpjäxor. Vinterpjäxor står emot väta bättre och kan därför användas vår och höst för rullskidåkning. Skulle du känna att du har behov av sommarpjäxor, om du t ex lätt blir väldigt varm om fötterna, så kan det vara värt att investera i ett par sommarpjäxor, men annars så rekommenderar vi vinterpjäxor just för att man kan sträcka ut rullskidsäsongen i höstrusket och även använda dem till längdskidorna.

 

Varför finns det två priser på pjäxorna, vilket ska jag välja?

Du får rabatterat paketpris på pjäxor om du samtidigt köper rullskidor, dvs "Pris vid rullskidköp" ska väljas när du köper rullskidor och pjäxor vid samma köp. Ska du köpa pjäxor och inte köpa rullskidor så väljer du det normala priset. Detta gäller även andra produkter där vi ger paketrabatt (Pris vid rullskidköp).

 

Hur långa rullskidstavar behöver jag?

Det finns tre sätt att räkna ut längden:
- Din längd multiplicerad med 0,84 för klassisk åkning och din längd multiplicerad med 0,90 för skate.

- Din längd minus 30 cm (funkar sämre på kortare personer)

- Klassiskt: Mät längden från golv till översidan på axel, när du har en normal sko på foten
- Skate: Mät längden från golv till nästippen, när du har en normal sko på foten

Dessa längdrekommendationer gäller rullskidåkning.

 

Vad är UTSTAKATMÅL™?

UTSTAKATMÅL™ är ett kostnadsfritt förmånspaket som du kan lägga till i din beställning.

Med UTSTAKATMÅL™ får du med ett träningsprogram samt info om Vasaloppet och utrustning. Köper du rullskidor ingår även en rullskidväska (gäller ej vid köp av Skikes). Du kommer även att få lite peppande mail från oss under din resa mot ditt mål. Och UTSTAKATMÅL™ är som sagt kostnadsfritt. Läs mer här

Vill du inte längre ha mail från oss är det bara att höra av dig så avregistrerar vi dig. 

 

Jag vill beställa stavar, vad ska jag tänka på?

Börja med att räkna ut hur långa stavar du behöver. Ska du åka klassiskt så ska staven nå dig till axeln och ska du åka skate ska staven nå dig till nästippen, använd ett måttband eller tumstock. Om du hamnar mellan två stavlängder när du mäter, så rekommenderar vi dig att beställa den något längre staven, en för lång stav går alltid att korta ner medan en kort stav inte går att göra längre.

 

 

Jag vill beställa längdskidor, vad ska jag tänka på?

Hitta ett par längdskidor som passar din vikt. Glöm inte att ange din kroppslängd samt vikt när du beställer (vi gör en inmätning av skidorna innan leverans).
Du får väldigt gärna kontakta oss så hjälper vi dig att hitta rätt.

Om du redan har pjäxor, välj då bindningar som passar till dina pjäxor (se sulguide längre upp).

Vid beställning av längdskidor måste du välja ett av följande leveranssätt: Utkörning till arbetsplats, kom ihåg att uppge företag, (0:-) eller Hemleverans Dagtid (49:-). Detta beror på Schenkers sändningsbestämmelser. Läs mer här

 

Vad bör jag välja: Vallningsfria längdskidor eller längdskidor som jag vallar?

Är du nybörjare eller motionär så är det inte så dumt med ett par vallningsfria skidor, då kan du bara ut och åka när snön väl kommer.

Dagens vallningsfria längdskidor har "päls" i fästzonerna, och fungerar genom att håren lägger sig medhårs när du gilder på skidorna, och när du trycker till och sparkar bakåt så lägger sig håren mothårs och ger dig grepp och fäste. Att lägga på ett skyddande lager av Skinwax på pälsarna ger dig skydd från andras fästvallor samt ger pälsarna ett litet extra glid medhårs.

Väljer du istället längdskidor där fästvalla krävs så har vi ett brett sortiment av fästvallor för alla väder och fören.

Även om längdskidorna kallas vallningfria så är de inte helt vallningsfria. Likt vanliga vallnings-skidor är det alltid bra att valla på lite glid. Är du vallanovis så behöver du inte lära dig att valla, du kan boka in dina skidor för en vallning hos oss, eller botanisera bland våra lättanvända snabbvallor här på vår hemsida.

 

Varför behöver jag ett diamantbryne?

När du är ute och åker så slits stavspetsarna eftersom. Spetsarna måste vara vassa för att få fäste i asfalten. Det är väldigt irriterande att inte ha bra stavfäste vet vi av egen erfarenhet. Stavspetsarna bör slipas var 2-4 mil beroende på hur hård asfalten är (kallt på vintern = hårdare asfalt som sliter mer).

Vi rekommenderar vårt diamantbryne eftersom det är lätt att ta med sig, det är specialgjort för rullskidspetsar och det är väldigt prisvärt.

 

Finns det stänkskärmar till rullskidorna och kostar de extra?

Rullskidor: Nästan alla rullskidor levereras med stänkskärmar, undantagen är: Swenor Alutech Racing och Swenor Equipe R2.

Skike: Stänkskärmar till Skike kan köpas som tillbehör, men V8-modellerna har än så länge inga stänkskärmar som tillbehör. Men till de övriga Skikemodellerna finns stänkskärmar som tillbehör.

 

Vad är det för skillnad på Skikemodellerna, och vilken bör jag välja?

V9 FIRE-modellerna har backspärrar och hällyftfunktion (en ledad platta som gör att hälen kan lyftas vid stakning med frånskjut).
Du bör välja V9 FIRE om du vill köra skate och staka på sämre underlag. V9 FIRE 200 har extra stora hjul, så därför den lämpar sig för åkning på riktigt dåligt underlag.

V9 TOUR-modellerna (samt V8 TOUR) har även den backspärrar och hällyftfunktion, men TOUR-modellerna har utvecklats för att möjliggöra riktigt bra diagonalåkning med Skike. TOUR-modellerna sitter leden framme vid tårna (att likna vid skidbindning) och det gör att du kan lyfta hela foten och komma väldigt nära riktig längdskidåkning.
Du bör välja V9 TOUR om du vill träna diagonalåkning, stakning och stakning med frånskjut.
V9 TOUR 200 har extra stora hjul, så därför den lämpar sig för åkning på riktigt dåligt underlag.

Något som alla Skikemodeller har är bromsar på båda skidorna, så du behöver inte vara rädd för nedförsbackarna.

För att sammanfatta val av Skike:
- Välj V9 FIRE om du vill staka och åka skate, välj större hjul (200) om du har riktigt dåligt underlag.
- Välj V9 TOUR om du vill staka och åka skate och även kunna åka diagonal, välj större hjul (200) om du har riktigt dåligt underlag.

 

Jag har problem att pumpa mina Skikes. Vad ska jag göra?

Till att börja med: Vanliga cykelpumpar fungerar inte. Då det är högt tryck i däcket så försvinner all luft när man tar bort cykelpumpens munstycke efter pumpning.

Vi rekommenderar två sätt att pumpa däcken:

1. Kompressor som klarar upp till 8 bars tryck.
2. SRAM Pump 300 psi, som du finner i vår shop. Denna pump har ett specialmunstycke som klarar att pumpa Skike-däcken.

Pumpinstruktioner finner du här: www.skike.se/res/Pumpinstruktioner.pdf

Pumpinstruktioner för stora hjul (200): http://www.skike.se/res/Pumpinstruktioner-200-hjul.pdf

När dina Skikes levereras är de opumpade (även om däcken känns hårda så behöver det inte betyda att de är pumpade). När du har skruvat på SRAM-pumpens munstycke så visar oftast tryckmätaren 0 och det kan ta några "pumptag" med SRAM-pumpen innan något visas på tryckmätaren. Observera att du ska bara skruva på SRAM-pumpens munstycke tills det tar stopp, inte hela vägen ner på ventilen, du behöver ingen tång eller annat verktyg.

Vi rekommenderar att man kollar trycket i däcken/pumpa däcken var 2-3 vecka. Håller du runt 7 bars tryck i däcken förhindrar du även punkteringar (punktering kan uppstå om man har för lite tryck i däcken, ventilen kan då röra på sig och skava hål på slangen).

Det kan även vara bra att då och då se till att ventilkäglorna är åtdragna (de små "skruvarna" inuti ventilerna). Är de lite lösa så är det svårt att få luften att stanna kvar i däcket.

 

Hur tar jag hand om mina rullskidor? Har ni några skötselråd?

För att din utrustning ska hålla länge ger vi dig följande råd:

- Växla rullskidorna halvvägs för jämnt slitage (vänster rullskida till höger fot och vice versa). Märk gärna rullskidorna för att komma ihåg hur du hade dem senast.
- Kontrollera så att alla skruvar/muttrar är spända innan du ger dig ut.
- Rullskidorna skall hållas rena och torra.
- Undvik att köra på saltade vägar.
- Om de har körts i salt och/eller blött väder/underlag, skall de sköljas av i kallt, rinnande vatten (lågt tryck) och torkas av omgående.
- Rullskidorna förvaras i rumstemperatur eller svalare, lägg dem inte på element eller direkt på golvvärme.

För mer info läs vår sida om Underhåll av rullskidor

 

Vilken skyddsutrustning behöver jag?

Hjälm är ett måste, cykelhjälm eller rullskidhjälm är det som vi rekommenderar.

Ett par tunna handskar, för att skydda dig från handblåsor och om du ramlar.

Reflexväst är ett måste om du ska ut och åka på kvällarna.

Längdglasögon kan vara skönt att ha för att skydda från vind och insekter. Är ni flera som åker i grupp är det viktigt att ni tar hänsyn och aktar varandras ögon från stavspetsarna, för att vara extra säker rekommenderas glasögon när ni åker i grupp.

Knä- och armbågsskydd kan vara skönt att ha i början, när du känner dig säkrare så kanske du upplever att de mest är i vägen (handledsskydd är lite svårt att ha då det är lite trångt i stavremmen).

Om man vill vara extra säker så finns X-hip skyddsbyxor: Korta tights med skyddsplattor på höfterna och över svanskotan för att dämpa vid fall.

 

JAG ska köpa nya stavspetsar, säljs de i par eller styckvis?

Stavspetsar säljes i par, om inget annat anges.

 

Vilken storlek bör jag ha på stavspetsarna?

Kontrollera storlekn på stavröret med hjälp av ett skjutmått eller linjal. Du mäter stavens diameter där stavspetsen börjar. Storlekarna anges i intervaller om 0,5 mm. Välj en storlek upp till närmsta 0,5 mm (detta för att limmet ska få plats). Exempel: Mäter din stav 10,2 mm så väljer du storlek 10,5 mm

 

Jag vill ha hjälp att byta stavspetsar/ kapa stavar/ byta backspärrlager. Kan ni hjälpa mig?

Självklart kan vi hjälpa dig! På plats i butiken i Landskrona fixar vi det mesta. Vi tar ut en liten summa för arbetskostnaden samt de nya delarna. Kontakta oss så kommer vi överens vad som behöver göras.

Om du inte har möjlighet att besöka oss så tipsar vi om hur man byter spetsar på Underhåll av Stavar

 

Jag är osäker på vilken storlek jag behöver, kan jag beställa och prova hemma och byta storlek om det inte passar?

Självklart kan du prova hemma i lugn och ro och skicka tillbaka om det inte passar. Produkten måste vara oanvänd. Förpackningen får inte vara skadad. Du får heller inte tejpa direkt på originalförpackningen (vi ska kunna sälja produkten). Vi rekommenderar att du emballerar väl. Returfrakten sker på köparens bekostnad. Innan du skickar tillbaka något så kontakta oss först. I returpaketet måste du lägga med information så som: Namn, ordernummer och vad du vill byta till.

 

Var finner jag enkel information om allt jag behöver veta om rullskidåkning?

Använd dig av våra guider och titta på våra instruktions- och informationsfilmer. Vill du veta ännu mer rekommenderar vi att du besöker rullskidor.se där finner du nyheter och matnyttig information om rullskidåkning.

Du kan även ladda ner "LILLA BOKEN OM RULLSKIDOR och allt som hör till" så har du all information som du behöver.

 

Säljer ni rullskridskor eller rollerblades?

Nej, vi säljer inte rullskridskor eller rollerblades. Vi säljer rullskidor, längdskidor och annan utrustning som passar till skidåkning.

 

Information om presentkort på Rullskidcenter.se:

Presentkort är giltiga i 1 år från inköpsdatum. Presentkort kan inte lösas in mot kontanter. Presentkortet kan även användas i vår butik i Landskrona.

Jag vill ha ett presentkort med en specifik summa, hur gör jag?

Ring eller maila oss så ordnar vi ett presentkort med den summa som du önskar.

Hur skickar ni presentkortet?

Vi skickar presentkortet som brev. Vill du ha ett omärkt kuvert, dvs det ska inte synas på kuvertet att det kommer från Rullskidcenter (om det t ex är någon i samma hushåll som ska få presentkortet), så skriv gärna det i kommentarsfältet när du gör beställningen. 

Är det bråttom så kan vi maila presentkortet och du skriver ut det själv. Lämna en kommentar i kassan att du vill ha presentkortet via mail, alternativt kontakta oss via mail eller telefon, så gör vi vårt bästa för att du ska få presentkortet så fort som möjligt.

Hur gör jag när jag vill betala med presentkort?

När du har kommit till kassan så finns en text under varukorgen, ovanför betalningsalternativ, där det står: 
"Har du en rabattkod eller en presentkod? Klicka här." Klicka på den texten så kommer det upp en ruta där du kan fylla i din presentkod. Du behöver inte handla för hela beloppet vid ett och samma köp.

Om du stöter på problem med presentkoden ber vi dig kontakta oss innan du slutför din beställning.

Köp av paket

JAG VILL KÖPA EN HEL RULLSKIDUTRUSTNING, HUR FÅR JAG PAKETPRIS?

Du väljer varianten "Pris vid rullskidköp" på rullskidstavar, pjäxor och bindningar när du beställer rullskidor. 
(Exempel: På rullskidstavar finns två priser: ett pris är normalpris som man betalar om man inte köper rullskidor, och ett pris är "Pris vid rullskidköp" som är rabatterat som du väljer när du köper rullskidor samtidigt dvs vid samma köp).

När du köper rullskidor och bindningar samtidigt ska du alltid välja rabatterat pris på bindningarna. Köper du även pjäxor och fasta rullskidstavar så väljer du även rabatterat pris på dem.

Rabatten gäller vid köp per utrustning, dvs ett par rullskidor, ett par bindningar, ett par rullskidstavar samt ett par pjäxor, beställer du ett par extra pjäxor så betalar du normalpris för dem.

Vi har valt att ge dessa rabatter så att man själv ska kunna "bygga" ett rullskidpaket, utan att bli "låst" till en rullskidmodell. D v s du får ett bra paketpris på bindningar och pjäxor och kan välja vilka rullskidor du vill.

Observera att rabatten gäller ej pjäxor som du finner i Fyndhörnan (bl a Salomon Pro Combi, Atomic Team och Salomon Escape Pilot). Rabatten gäller heller inte specialbeställda pjäxor.

Om du går till våra Rullskidpaket så klickar du i din utrustning med hjälp av de gröna knapparna och där är rabatten redan avdragen.

OBSERVERA ATT "PRIS VID RULLSKIDKÖP" GÄLLER ÄVEN NÄR DU KÖPER LÄNGDSKIODR OCH/ELLER SKIKES

När du köper längdskidor och/eller Skikes bör du välja "Pris vid rullskidköp" på t ex pjäxor och bindningar, så att du får Paketpris.

 

JAG VILL KÖPA ETT RULLSKIDPAKET. VARFÖR KAN JAG INTE VÄLJA ETT PAKET OCH GÅ DIREKT TILL KASSAN?

Du måste välja produkt för produkt så att du får rätt rullmotstånd, rätt bindningar, rätt storlek på pjäxorna och rätt stavlängd. Du får väldigt gärna kontakta oss så hjälper vi dig att plocka ihop ett paket som passar dig.

 

JAG HAR REDAN PJÄXOR/STAVAR. MÅSTE JAG KÖPA HELA RULLSKIDPAKETET ÄNDÅ?

Nej, du väljer de produkter som du behöver för att få din utrustning komplett.

Har du redan pjäxor hemma så väljer du rullskidor, bindningar (som passar dina pjäxor) och ett par fasta rullskidstavar. Då får paketrabatter på övriga produkter när du köper rullskidor (det som vi kallar "Pris vid rullskidköp"). Samma gäller om du redan har stavar.

 

KAN JAG VÄLJA ANDRA STAVAR/PJÄXOR ÄN DE SOM FINNS I RULLSKIDPAKETET?

Du kan välja fritt bland alla stavar/pjäxor, viktigt att du väljer "Pris vid rullskidköp" för att erhålla paketpriserna. De rullskidpaket som vi har satt ihop är en rekommendendation baserat på bl a våra kundtester. 
Så du kan välja t ex rullskidor från Paket Smart, välja fasta rullskidstavar från Paket Tung och välja pjäxor och bindningar från Paket Pro Elit.

 

VARFÖR FINNS DET TVÅ PRISER PÅ PJÄXORNA, VILKET SKA JAG VÄLJA?

Du får rabatterat paketpris på pjäxor om du samtidigt köper rullskidor, dvs "Pris vid rullskidköp" ska väljas när du köper rullskidor och pjäxor vid samma köp. Ska du köpa pjäxor och inte köpa rullskidor så väljer du det normala priset. Detta gäller även andra produkter där vi ger paketrabatt (Pris vid rullskidköp).

 

JAG VILL BESTÄLLA STAVAR, VAD SKA JAG TÄNKA PÅ?

Börja med att räkna ut hur långa stavar du behöver. Ska du åka klassiskt så ska staven nå dig till axeln och ska du åka skate ska staven nå dig till nästippen, använd ett måttband eller tumstock. Om du hamnar mellan två stavlängder när du mäter, så rekommenderar vi dig att beställa den något längre staven, en för lång stav går alltid att korta ner medan en kort stav inte går att göra längre.

 

Jag vill köpa ett längdskidpaket, gäller paketrabatten även längdskidor?

"Pris vid rullskidköp" gäller även längdskidor. Du får rabatterat paketpris på pjäxor och bindningar om du samtidigt köper längdskidor.

Längdskidor

FRÅGOR OCH SVAR - LÄNGDSKIDOR

KAN NI SKICKA längdskidor SOM SCHENKER PRIVATPAKET?

Nej, produkter som är längre än 175 cm kan inte skickas som Schenker Privatpaket.

Längdskidor måste skickas som Utkörning till arbetsplats eller Hemleverans. Detta beror på Schenkers sändningsbestämmelser.

 

JAG VILL BESTÄLLA LÄNGDSKIDOR, VAD SKA JAG TÄNKA PÅ?

Hitta ett par längdskidor som passar din vikt. Glöm inte att ange din kroppslängd samt kroppsvikt när du beställer (vi gör en inmätning av skidorna innan leverans). 
Du får väldigt gärna kontakta oss så hjälper vi dig att hitta rätt.

Om du redan har pjäxor, välj då bindningar som passar till dina pjäxor (se sulguide längre upp).

Vid beställning av längdskidor måste du välja ett av följande leveranssätt: Utkörning till arbetsplats, kom ihåg att uppge företag, (0:-) eller Hemleverans Dagtid (49:-). Detta beror på Schenkers sändningsbestämmelser. Läs mer här

 

Jag vet inte vilken längd jag bör ha på längdskidorna, kan ni hjälpa mig?

Längdskidor bör vara 20-30 cm längre än din kroppslängd, men det viktigaste är att du ligger rätt i skidornas viktspann. Har du en för hård skida så att du orkar trycka ner fästet och får bakhala skidor, och har du en för mjuk skida så kan fästet släpa i och påverka ditt glid.

När du beställer längdskidor hos oss så är det bra om du anger din vikt och längd i kommentarsfältet i kassan, skulle du glömma bort att ange din vikt så kontaktar vi dig. Vi gör alltid en kontrollmätning av längdskidorna innan vi skickar dem, detta för att vara säkra på att skidorna ska passa dig.

Kort sagt: Bestäm dig för vilken skidmodell som du vill ha, välj ett ungefärligt viktspann och ange vikt och kroppslängd i kassan, så ordnar vi ett par passande skidor till dig.

 

VAD BÖR JAG VÄLJA: VALLNINGSFRIA LÄNGDSKIDOR ELLER LÄNGDSKIDOR SOM JAG VALLAR?

Är du nybörjare eller motionär så är det inte så dumt med ett par vallningsfria skidor, då kan du bara ut och åka när snön väl kommer.

Dagens vallningsfria längdskidor har "päls" i fästzonerna, och fungerar genom att håren lägger sig medhårs när du gilder på skidorna, och när du trycker till och sparkar bakåt så lägger sig håren mothårs och ger dig grepp och fäste. Att lägga på ett skyddande lager av Skinwax på pälsarna ger dig skydd från andras fästvallor samt ger pälsarna ett litet extra glid medhårs.

Väljer du istället längdskidor där fästvalla krävs så har vi ett brett sortiment av fästvallor för alla väder och fören.

Även om längdskidorna kallas vallningfria så är de inte helt vallningsfria. Likt vanliga vallnings-skidor är det alltid bra att valla på lite glid. Är du vallanovis så behöver du inte lära dig att valla, du kan boka in dina skidor för en vallning hos oss, eller botanisera bland våra lättanvända snabbvallor här på vår hemsida.

 

VAD ÄR SKINTEC/INTELLIGRIP?

Dagens vallningsfria längdskidor har "päls" i fästzonerna (pälsen kallas Skintec på Atomics längdskidor och Intelligrip/IGS på Madshus längdskidor), och fungerar genom att håren lägger sig medhårs när du gilder på skidorna, och när du trycker till och sparkar bakåt så lägger sig håren mothårs och ger dig grepp och fäste. Att lägga på ett skyddande lager av Skinwax på pälsarna ger dig skydd från andras fästvallor samt ger pälsarna ett litet extra glid medhårs.

Observera att pälsen/skinnet fungerar bäst efter några mil, så det kan vara bra att åka några mil innan du ställer dig på startlinjen för ett lopp.

 

Vad behöver jag för valla?

Vallningfria längdskidor:

- Ett bra Skinwax, för att skydda "pälsen" (fästzonerna) från andras vallor
- Mättning/grundvallning till glidytorna, detta för att skydda belaget (vi erbjuder vallaservice om du inte vill/kan valla själv)
- Glidvalla till glidytorna, alltid bra med lite glid när du ska ut på tur. På marknaden finns bra och lättanvända snabbvallor, för den som vill spara tid eller håller på och lära sig att valla.
- Nylonborste till snabbvallorna
- Skinrengöring till fästzonerna

Vallnings-skidor:

- Mättning/grundvallning till belaget, detta för att skydda belaget (vi erbjuder vallaservice om du inte vill/kan valla själv)
- Ett bra basfäste
- Ett kit med burkvalla, gärna med brett temperaturspann
- Några bra klister för fören runt nollan
- Glidvalla till glidytorna, alltid bra med lite glid när du ska ut på tur. På marknaden finns bra och lättanvända snabbvallor, för den som vill spara tid eller håller på och lära sig att valla.

Läs gärna mer om vallor och vad du behöver här

VI tipsar även om att läsa Skigos Vallatips

 

Har ni några vallatips?

Det finns många bud på hur man ska, och inte ska, valla. Vi har valt att dela med oss av våra bästa tips och favoritprodukter, du kan läsa mer om detta i vår Katalog - Klicka här

Om du ska åka Vasaloppet och känner dig osäker på det här med vallning så rekommenderar vi att du bokar in en vallning i Mora eller Sälen/Oxberg.

 

Grundvallning av skidorna, ska jag göra det själv?

Om du vill så kan du göra grundvallningen/mättningen själv, läs mer om vad du behöver till grundvallningen här.

Vill/kan du inte göra grundvallningen själv så kan du välja till en grundvallning så ordnar vi det till dig. Vi rekommenderar att man väljer till en glidvallning för träning, så är skidorna helt färdiga för att åka på när du får dem: Läs mer här

  

VILKA BIDNINGAR SKA JAG VÄLJA TILL MIN PJÄXA?

De flesta pjäxor har en liten märkning på sulan om vilka bindningar som passar, t ex NNN, PROLINK eller SNS.
(OBS! Om det står "Rottefella BC" under din pjäxa så är det en turpjäxa och bindningarna nedan passar inte. Kontakta oss så hjälper vi dig). 

På Sulguiden nedan försöker vi visa skillnaderna mellan de olika pjäxorna:

Pjäxa nr 1:
Ett metallstift längst fram samt en relativt "platt" sula som saknar "kanal", märkt med NNN eller PROLINK.

Passande bindningar: NNN Rottefella (Rottefella har flyttbara bindningar, som kan kombineras med MOVE-systemet) eller Salomon Prolink

Pjäxa nr 2:
Två metallstift, ett stift längst fram och ett stift ca 5 cm in under pjäxan. Pjäxan har även en tydlig "kanal" som gör att man kliver på bindningen.
Passande bindningar: Salomon SNS Propulse eller Pilot

Pjäxa nr 3:
Ett metallstift längst fram. Pjäxan har även en tydlig "kanal" som gör att man kliver på bindningen.
Passande bindningar: Salomon SNS Profil

SULGUIDE:

Sulguide

 

JAG HAR SALOMONPJÄXOR, VILKEN BINDNING SKA JAG VÄLJA?

Titta gärna på svaret och bilden ovan. Men för att sammanfatta:
- Pjäxor med ett metallstfit och relativt "platt" sula: Salomon Prolink eller NNN Rottefella (Rottefella har flyttbara bindningar, som kan kombineras med MOVE-systemet)
- Pjäxor med två metallstift och tydlig "kanal": Salomon SNS Propulse
- Pjäxor med ett metallstift och tydlig "kanal": Salomon SNS Profil

 

MÅSTE JAG MONTERA BINDNINGARNA SJÄLV?

Nej, vi monterar alltid bindningarna om du beställer längdskidor och bindningar samtidigt, glöm ej att ange skostorlek. Skulle du däremot INTE vilja ha dem monterade så skriv det i kommentarsfältet vid beställning.

 

Vad är MOVE?

MOVE-systemet gör det möjligt att flytta bindningarna medan du står på dem, och du behöver alltså inte ta av dig skidorna för att flytta bindningarna. Det sitter en liten vridknapp framför pjäxan. Vrid knappen till höger eller vänster och bindningen flyttas längs med skidan.

Flytta bindningarna framåt, om du vill ha bättre fäste, och bakåt, om du vill ha bättre glid.

Bindningar ingår inte i MOVE (om det inte anges tydligt i produktnamnet), om du vill ha MOVE-systemet så väljer du MOVE-knappen + ett par flyttbara bindningar från Rottefella.

 

SKA JAG HA FLYTTBARA BINDNINGAR PÅ LÄNGDSKIDORNA?

Om dina pjäxor passar bindningssystemen NNN ROTTEFELLA eller SALOMON PROLINK så är det inte så dumt att ha flyttbara bindningar på längdskidorna.

Med flyttbara bindningar kan du påverka längdskidornas egenskaper genom att flytta bindningarna några hack framåt eller bakåt. Flyttar du bindnigarna framåt så får du bättre fäste, och flyttar du bindningarna bakåt så får du bättre glid. Om man jämför ett par längdskidor med fastskruvade bindningar och ett par längdskidor med flyttbara bindningar, så kan man säga att med flyttbara bindningar så blir det nästan som "3 skidor i 1". Det finns egentligen bara fördelar med att ha en flyttbar bindning.

Rottefella har kommit med ett kompletterande system som kallas MOVE. MOVE-systemet gör det möjligt att flytta bindningarna medan du står på dem, och du behöver alltså inte ta av dig skidorna för att flytta bindningarna.

Under kategorin "LÄNGDSKIDOR OCH TILLBEHÖR" finns underkategorin "Bindningar - Vinter" som passar längdskidor.

 

JAG VILL KÖPA EN HEL längdskidUTRUSTNING, HUR FÅR JAG PAKETPRIS?

Du väljer varianten "Pris vid längdskidköp" (på vissa produkter finns alternativet "Pris vid rullskidköp", vilket gäller även vid köp av längdskidor) pjäxor och bindningar när du beställer längdskidor. 
(Exempel: På pjäxor finns två priser: ett pris är normalpris som man betalar om man inte köper längdskidor/rullskidor, och ett pris är "Pris vid rullskidköp" som är rabatterat som du väljer när du köper längdskidor/rullskidor samtidigt dvs vid samma köp).

När du köper längdskidor och bindningar samtidigt får du alltid rabatterat pris på bindningarna. Köper du även pjäxor och MOVE-systemet får du även rabatterat pris på dem.

Rabatten gäller vid köp per utrustning, dvs ett par längdskidor, ett par bindningar samt ett par pjäxor, beställer du ett par extra pjäxor så betalar du normalpris på dem.

Vi har valt att ge dessa rabatter så att man själv ska kunna "bygga" ett längdskidpaket, utan att bli "låst" till en skidmodell. Dvs du får ett bra paketpris på bindningar och pjäxor och kan välja vilka längdskidor du vill.

Observera att rabatten gäller ej pjäxor som du finner i Fyndhörnan (bl a Salomon Pro Combi, Atomic Team och Salomon Escape Pilot). Rabatten gäller heller inte specialbeställda pjäxor.

Om du går till våra Längdskidpaket så klickar du i din utrustning med hjälp av de gröna knapparna och där är rabatten redan avdragen.

OBS! "Pris vid rullskidköp" gäller även vid köp av längdskidor och Skikes

 

JAG VILL KÖPA ETT längdSKIDPAKET. VARFÖR KAN JAG INTE VÄLJA ETT PAKET OCH GÅ DIREKT TILL KASSAN?

Du måste välja produkt för produkt så att du får rätt viktspann, rätt bindningar och rätt stavlängd.

 

Kan jag välja till t ex PJÄXOR och ändå få paketpris?

Ja, vi erbjuder paketpriser när du köper paket.

Välj de skidor och bindningar som du vill ha och välj sedan till ett par pjäxor som du vill ha (kontrollera att bindningarna passar till de pjäxorna som du vill köpa). Välj prisvarianten som vi kallar "Pris vid rullskidköp" på pjäxor och bindningar så missar du inte paketrabatterna.

 

VARFÖR FINNS DET TVÅ PRISER PÅ PJÄXORNA, VILKET SKA JAG VÄLJA?

Du får rabatterat paketpris på pjäxor om du samtidigt köper längdskidor/rullskidor, dvs "Pris vid rullskidköp" ska väljas när du köper längdskidor/rullskidor och pjäxor vid samma köp. Ska du köpa pjäxor och inte köpa längdskidor så väljer du det normala priset. Detta gäller även andra produkter där vi ger paketrabatt (Pris vid rullskidköp).

 

Kan jag hyra längdskidor hos er?

Nej, vi har ingen uthyrning av längdskidor.

 

Tips från Rullskidcenter!

- Kontakta oss om du har några frågor, vi hjälper dig gärna. Du når oss på telefon 0418-48 81 00. Om du har vägarna förbi Landskrona så kan du göra ett besök i vår butik.
- Om du ringer oss så blir det lite enklare om du har vår hemsida öppen, på så vis kan vi tillsammans gå igenom vilken utrustning som du behöver.
- Har du pjäxor hemma? Se över vilket skick de är i och kontrollera vilka bindningar som passar. Om du besöker butiken så får du gärna ta med pjäxorna.
- Om det var länge sedan som du ställde dig på vågen, kan det vara en god idé att kontrollväga dig så att vi vet vilket viktspann du bör ha.
- Om du är en vallanovis så erbjuder vi vallaservice och kan tipsa om lättanvända snabbvallor.

Testa rullskidor och Skike

ALL ÅKNING SKER PÅ EGEN RISK OCH EGET ANSVAR

 

Jag vill testa rullskidor och/eller Skikes hos er, hur gör jag?

Om du vill testa rullskidor och/eller Skike så har du kommit rätt. För tidsbokning av rullskidtest:

- Ring och boka en tid. Du når oss på 0418-48 81 00 (Se våra telefontider)

Du kan även boka tid online via denna länk

 

HUR går rullskidtestet till?

Vi börjar med att prata igenom hur rullskidor fungerar, vad man ska tänka på och hur du har tänkt att träna med dem. Sedan tar vi fram passande pjäxor, stavar, hjälm och, så klart, rullskidor. Du får gärna ta med dig lite oömma kläder ifall det skulle råka bli en vurpa, hjälm finns att låna.

Testet sker utomhus på blandad asfalt, dvs fint till sämre underlag, för att du ska känna om det gör någon skillnad mellan de olika rullskidorna. Man åker några minuter på varje par och efter gör vi en liten jämförelse och försöker ranka rullskidorna eftersom. När du har testat de rullskidor som passar dig så kan man, om man vill, testa favoriterna mot varandra för att se om man har en klar favorit. Under tiden för testet är vi behjälpliga med enklare tekniktips, om det önskas.

Därefter går vi in i butiken och pratar igenom produkter och priser och testar passande pjäxor. Du kan få med dig din nya utrustning samma dag, vi har det mesta i lager. Vill du istället fundera lite så tar vi en testavgift på 195 kr, fundera upp till 1 månad, och bestämmer du dig för att slå till på ett par rullskidor så drar vi av testavgiften när du köper rullskidor.

 

Hur lång tid tar ett rullskidtest?

Vi räknar med att själva rullskidtestet tar ca 30-90 minuter. Därefter analysrerar/går vi igenom testresultatet och plockar ut utrustning som passar dig, vilket tar ca 30-60 minuter. Vi i snitt räknar vi med att det tar totalt 90 minuter för test och analys.

 

Varför ska jag boka tid för att testa rullskidor?

För att säkerställa att testinstruktör finns på plats (och att din önskade tid inte redan är uppbokad) och även så att du får fullt personlig service under din bokade tid. Du behöver inte stå i kö och du får egen testpersonal som guidar dig igenom utrustningen samt hjälper dig med lite enklare tekniktips. I modevärlden kallas det "Personal Shopper".

Vi har valt att erbjuda lite fler testtider utöver våra öppettider, vi kan kalla det "Öppet efter tidsbokning". Tillgängliga testtider finner du i vår online-bokning. Tidsbokning krävs när det gäller testtider och andra ärenden utanför våra ordinarie öppettider.

Ibland har vi möjlighet att ta en "Drop-in", men det är inget som vi kan garantera.

Butikens Öppettider

Butiken är öppen och personal finns på plats och kan hjälpa dig. Vill du testa rullskidor så bokar du tid för ett test. Se våra öppettider

Bokningsbara Tider

Boka din tid för t ex rullskidtest. Viktigt att du bokar tid i förväg, då vi inte alltid finns på plats utanför butikens öppettider (t ex kvällar och helger) och att vi kan se till att testinstruktör är på plats. Lediga tider som kan bokas finner du i vår Online-bokning. Gå till Online-bokning

 

Jag ska boka testtid online, vilket alternativ ska jag välja?

Vi har flera alternativ för att kunna skräddarsy ett test för dig. När du bokar behöver du bara välja ett alternativ. I testtiden är själva rullskidtestet och genomgång efter testet inräknat. 

Rullskidtest med testinstruktör (90 minuter)

Välj detta alternativ du vill testa rullskidor.

Skiketest med testinstruktör (60 minuter)

Välj detta alternativ om du vill testa on-/offroad rullskidorna Skike.

Rullskid- och Skike-test med testinstruktör (90 minuter)

Välj detta alternativ om du vill testa både rullskidor och Skike.

Rullskidtest med produktgenomgång inför Vasaloppet (120 minuter)

Välj detta alternativ om du ska åka Vasaloppet och har frågor. Vi testar ut ett par bra rullskidor som du kan träna på inför Vasaloppet. Sedan går vi igenom övrig utrustning som du behöver för att klara Vasaloppet. Rekommenderas till förstagångsåkare på Vasaloppet.

Utprovning av längdskidor (60 minuter)

Välj detta alternativ om du ska köpa längdskidor. Vi mäter ut längdskidorna och ser till att längdskidorna passar dig och din åkstil.

Utprovning av endast pjäxor (30 minuter) 

Välj detta alternativ om du endast ska köpa pjäxor (eller liknande ärenden, som t ex byte av stavspetsar) utanför våra ordinarie butiksöppettider.

 

Vad kostar ett rullskidtest?

Ett rullskidtest kostar 195 kr per person. Men om du köper du rullskidor vid testtillfället så bjuder vi på testavgiften, men du kan även fundera 1 månad innan du bestämmer dig och då drar vi av erlagd testavgift från ditt rullskidköp. Du kan alltså testa rullskidor och sedan fundera i lugn och ro under en månad innan du bestämmer dig.

 

Vad ingår i testavgiften?

Under testet ingår lån av hjälm (cykelhjälm/rullskidhjälm är ett krav för att få testa rullskidor, du får självklart ta med din egen hjälm om du vill), pjäxor och stavar. Vi ger även enklare råd och tips för att komma igång med din åkning och en rekommendation på vad du behöver i utrustningsväg. Givetvis ingår lån av rullskidor i din viktklass i rullskidtestet.

 

Vad behöver jag ta med mig?

Du får självklart ta med dig din egen utrustning om du vill jämföra eller kanske ha hjälp med att se över den.

Har du egna pjäxor kan du ta med dem, så att du får rätt bindning på dina rullskidor. Vi har Atomic- och Salomonpjäxor (både Pilot- och Prolinksystemet) att låna till testet. På våra testskidor har vi Salomonbindningar som passar Prolink/Rottefella och Pilot.

Vi har stavar, hjälmar och knäskydd att låna ut. Vill du använda handskar så är det bäst att ta med dina egna. Tänk även på att ha på dig oömma kläder OM vurpan skulle komma.

Ska du testa Skike så kan du ta med dig dina löparskor, alternativt låga vandringskängor, ta skor som är så smala som möjligt dvs inget extra material längs sidorna.

 

Jag har ett par längdskidpjäxor, kan jag åka rullskidor med dem?

Du kan åka rullskidor med de flesta av markandens pjäxor, ta med dina pjäxor så undersöker vi saken.

Om du inte har möjlighet att ta med dig pjäxorna så ta en bild på pjäxorna och en bild på undersidan (sulan), eller be någon att ta bilder och skicka till dig, detta för att säkerställa att du får rätt bindningar på rullskidorna.

 

Behöver jag längdskidpjäxor till Skikes?

Nej, om du vill åka Skikes ska du ha ett par bra joggingskor alternativt ett par lägre vandringskängor. Detta för att pjäxor har hala sulor och saknar "kant" vid hälen där en hälrem ska hålla dig på plats i Skiken.

 

Var testar jag, inomhus eller utomhus?

Du testar alltid utomhus på "normal svensk asfalt", som vi säger, så du känner hur vibrationerna tas upp olika på de olika rullskidmodellerna och märkena. Klä dig efter rådande väder.

 

Kan jag få med mig min nya utrustning hem samma dag som jag testar?

Vi har det mesta i lager så de allra flesta brukar kunna ta med sin nya utrustning hem samma dag. Ring oss gärna innan om du är ute efter något specifikt, så kan vi lägga undan det till dig.

 

Jag vill gärna testa rullskidor, men är osäker på om jag vill köpa rullskidor. Vad kan man göra?

Du kan hyra rullskidor några timmar under butikens öppettider, så kan du lugn och ro känna efter om rullskidor är något för dig.

Du kan även boka in dig för ett rullskidtest och testa ut vilka rullskidor som du gillar bäst. När du har utfört rullskidtestet så betalar du en testavgift på 195 kr, dessa 195 kr drar vi sedan av om du vill köpa rullskidor/Skikes inom en månad efter utfört rullskidtest. Så du behöver inte bestämma dig samma dag som du testar utan du kan kan fundera i en månad.

 

Det har snöat och/eller är isigt och jag har bokat en tid för rullskidtest idag. Går det att testa ändå?

Om du bokar tid online är det viktigt att du uppger ett telefonnummer så att vi kan nå dig. Man kan inte åka rullskidor på snö eller is, men då snön oftast hinner töa bort under dagen kan det gå att åka rullskidor på eftermiddagen/kvällen. När vintern kommer till Skåne gör vi en bedömning om rullskidtest kan utföras på ett säkert sätt och kontaktar dig om det skulle bli några ändringar. Har du inte uppgett ett telefonnummer när du bokade tid för test så ber vi dig att ringa oss.

 

Vilka betalningssätt erbjuder ni i butiken?

När du handlar i butiken i Landskrona kan du betala med kort eller Swish.

 

Kan man testa/hyra rullskridskor hos er?

Nej, hos oss kan man inte testa eller hyra rullskridskor/rollderblades. Vi erbjuder endast tester och uthyrning av rullskidor och Skikes. Vi jobbar med, och säljer, rullskidor, Skikes, längdskidor och utrutning som passar till skidåkning.

 

Tips från Rullskidcenter om du vill testa rullskidor:

- Boka en tid för test innan du besöker oss. Du kan boka via telefon eller via vår onlinebokning.
- Titta gärna på våra olika paket, rullskidor och övrig utrustning innan du besöker oss, kanske det finns något paket som lockar lite extra? Vi bygger gärna ett paket anpassat till dig om du inte hittar något bra paket.
- Har du frågor om testet eller något annat, ring oss! Vi hjälper dig så gärna.
- Titta gärna på våra teknikfilmer, det är alltid bra att vara lite förberedd.
- Har du några pjäxor hemma? Ta med dem så ser vi om de går att använda till rullskidorna.
- Har du rullskidor/längdskidor redan men saknar pjäxor? Notera vilka bindningar som sitter på dina skidor, eller ta en bild på bindningen, så att vi vet vilka bindningar du har.
- Ska du träna med någon som redan har rullskidor? Fråga vad hon/han har för rullmotstånd på sina rullskidor, det är bra om ni har samma motstånd så att ni håller samma fart.
- Ta gärna med träningskläder/oömma kläder.
- Klä dig efter rådande väder, vi kör tester i alla väder bara det är snö- och isfritt på marken.
- Har du fått förhinder? Kontakta oss omgående så att vi vet att vi har en ledig tid att erbjuda någon annan.

 


VI VILL PÅMINNA OM ATT ALL ÅKNING SKER PÅ EGEN RISK och eget ansvar