kom igång med rullskidor


Förberedelser

Kontrollera rundan

Innan du åker din första rullskidrunda så kan det vara en god idé att cykla/promenera din tänka runda först. Håll utkik efter ojämnheter i asfalten, notera om det finns många brunnslock som stavarna kan fastna i, känn efter hur mycket backarna lutar uppför och nedför och kolla lite hur sikten är längs din runda. VI säger "runda" eftersom det i början kan vara skönt att ha en kortare runda, ifall nåt skulle hända så har du inte långt tillbaka, kör hellre flera "varv". En runda på 2-3 km kan vara en bra start.

Utrustningen

När det är dags för din första rullskidtur så gäller det först att få på sig utrustningen. Cykel- eller rullskidhjälm är ett måste och handskar kan också vara skönt (för att slippa skavsår från stavhandtagen och kunna ta emot sig vid ett ev fall). När du sedan ska ta på dig rullskidorna kanske du upplever att de kan vara lite luriga att få på sig (de rullar bara framåt och inte bakåt, så det blir lätt att man "petar iväg dem" med foten), ställ dig mot en vägg eller liknande så "rymmer" de inte.

Trafikregler och hänsyn

Vilken sida ska man åka på? Om du åker i högre fart än gångfart så ska du åka på höger sida. Åker du i gångfart eller långsammare så åker du på vänster sida. Håll även koll på dina medtrafikkanter, visa hänsyn och åk inte för nära eller i för hög fart när du har skymd sikt.


Börja åka rullskidor

Äntligen rullskidor

När du har fått på dig utrustningen så är det äntligen dags! Åk i ditt tempo och lär känna utrustningen. Det är lättast och vanligast att staka sig fram, dvs bara använda armarna. Bra att tänka på är att inte sätta ner stavarna för långt fram, dels för att du tappar kraft och dels för att det kan vara osmidigt. Sikta på att sätta ner stavspetsarna i höjd med dina tåspetsar, på så sätt får du med dig all kraft från varje stavtag.

Målet med stakning är att, hur dumt det än låter, inte använda armmusklerna så mycket. Stakning sker med hjälp av bål- och magmuskler, tänk dig att du "kniper till" med magmusklerna precis när du lyfter stavarna för ett nytt staktag och sedan "låser" armarna och trycker igenom staktaget med magen (för att försöka förklara det i skrift).

När det kommer till stavarna så är de flesta gjorda av någon form av carbonblandning (för att hålla låg vikt), de är gjorda för att tåla mycket kraft i stakåkning, men de är ganska känsliga i sidled. Undvik därför att lägga stavarna på marken när du stannar, du kan lätt råka trampa på dem. Håll även utkik efter asfaltsprickor och brunnslock, om spetsen fastnar kan staven lätt brytas och i och med att du sitter fast i staven så kan du göra dig illa, så håll koll på marken under tiden du åker.

Nedförsbackar

När du nu har kommit upp en bit så ska du tillbaka ner för backen. Tyvärr så saknar de flesta rullskidor broms så man får använda följande alternativ:
1. Bli hämtad på toppen och åka bil ner
2. Kör med ena skidan ute i vägrenen om det finns gräs eller grus som håller farten nere
3. Ploga som på skidor, men här måste man trycka skidan framåt vilket tyvärr sliter på hjulen (som är ganska dyra)
4. Ta av rullskidorna och gå ner, men tänk på att inte slita på pjäxornas sulor

Att undvika fall

Många frågar oss hur ofta man ramlar, och det är väldigt individuellt. För att undvika fall kan man tänka på följande:
- Väldigt många ramlar när de står stilla, de står inte helt stilla utan de står och lyfter på rullskidorna, trampar runt lite. I och med att rullskidorna bara rullar framåt kan man lätt bli överraskad och när man står och trampar runt, och då är det väldigt lätt att få bakvikt och sätta sig på rumpan. Så när du ska stå stilla: Stå still!
- Bakvikt är bov nummer två. När du väl har kommit igång så luta dig inte bakåt. Rullskidor handlar om att du ska ta dig framåt så därför är det bättre att luta sig aningens framåt, och inte bakåt.
- Helst vill man få stopp utan att behöva ramla. Idag finns det en hel del bra bromsar på marknaden, men det kan ändå vara skönt att kunna stanna utan broms. Testa dig fram i låg fart hur du bäst får stopp. Du kan t ex föra ut en rullskida på gräset, plogbromsa eller bromsa dig med hjälp av stavarna.


KONSTEN ATT BROMSA

Bromsar på rullskidor

De finns en del bromsar för rullskidor, bl a är samtliga Skike är utrustade med broms från leverans. Det finns även några broms-modeller till vanliga rullskidor, det bygger på att du har en broms på en av rullskidorna och bromsar genom att skjuta fram ena foten. Det krävs lite kontroll och träning för att vara trygg med bromsen, så träna att bromsa så att det sitter när du väl behöver bromsa.

Använda stavarna

En av de enklare bromsteknikerna är att använda stavarna: Du sätter ner stavarna på sidorna av kroppen (så att du inte får stavhandtagen i magen) i höjd med rullskidornas framhjul. Upprepa detta tills du har stannat.

Plogbromsa

En annan teknik är att ploga: Du trycker framhjulen inåt och för bakhjulen ifrån varandra, man kan säga att rullskidorna ska bilda ett V. Denna teknik rekommenderar vi att man använder med måtta pga snedslitage på hjulen.

Gräsbromsa

Du kan också föra ut en rullskida i gräset (eller båda rullskidorna om du måste stanna snabbt eller bara komma ur vägen) men var beredd på att det tar stopp!


Använd Sunt förnuft

- Planera din rullskidrunda.
- Börja åka där det är platt och du har god sikt.
- Åk aldrig fortare än vad du känner dig trygg med.
- Testa olika bromstekniker i låg fart, så känner du vilken bromsteknik som passar dig bäst. 
- Håll koll på stavspetsarna när du möter medtrafikanter, håll gärna in stavarna så att du inte riskerar att göra någon illa.
- Testa lätta frånlut i stället för att ge dig på branta nedförsbackar.
- Om det är otäckt med nedförsbackar så sparar du den träningen till snöträningen.


Ta hand om utrustningen

Rullskidcenters skötselråd

- Undvik att köra på saltade vägar
- Rullskidorna ska hållas torra och rena. Skölj med kallt vatten och lågt tryck och torka av. Lägg dem inte på golvvärme eller element.
- Växla rullskidorna halvvägs, dvs sätt "vänsterskidan" på höger fot och vice versa, detta för att undvika snedslitage på gummihjulen.
- Stavspetsarna bör slipas med diamantbryne/ diamantfil var 2-4 mil för att få bra grepp i asfalten. Om du känner att stavarna börjar slinta är det dags att slipa.
- De pjäxor som används är oftsat vinterpjäxor, så många kör med samma pjäxor året runt. Därför kan det vara bra att torka av pjäxorna med jämna mellanrum, eller varför inte impregnera dem. Undvik att gå längre sträckor på asfalten med pjäxor på, du vill inte slita ut sulorna i onödan.


Teknikfilm - Stakträning

Teknikfilm - Diagonalträning

Rullskidor

Rullskidåkning