Rullskidor är bästa snöfria träningen


Så snart du har bestämt dig för att åka Vasaloppet så bör du dra igång med träningen. Saknar du snö? Inga problem!

UNDER BARMARKSSÄSONGEN FÅR DU DEN MEST SKIDLIKA TRÄNINGEN PÅ RULLSKIDOR

För att åka rullskdor behöver du rullskidor med bindningar på, ett par pjäxor, ett par stavar och skyddsutrustning.

En del kanske drar sig för att åka rullskidor, men det ska man inte göra! Ta åkningen i din egen takt, undvik trafikerade vägar och åk inte i nedförsbackar som du finner läskiga.

På rullskidorna glider du fram, precis som på längdskidorna. Gummihjulen på klassiska rullskidor är breda för att ge dig god kontroll, precis som i längdskidspåret.

LÖPNING, STAVGÅNG OCH STAKMASKIN

Rullskidor och längdskidor är bland de snällare sporterna. Diagonaltekniken bygger på kroppens naturliga rörelsemönster och du slipper hög belastning på knän (om man jämför med löpning). Man kan säga att så länge du tar dig framåt på skidor så gör du inget som är fel för kroppen.

Löpning kan, som det nämndes tidigare, slita hårt på knäna (det klassiska löparknät), men löpning är ingen dålig träningsform för det, utan vi ser löpning som  kompletterande träning inför din långloppsträning.

Även stavgång är bra att lägga till i din träning inför långloppet, men att träna enbart stavgång, utan rull- eller längdskidor, ger dig inte den nödvändiga balansträningen, det samma gäller stakmaskinen.

Sammanfattningsvis så ger rullskidor dig en bra grund för att klara långloppet.

Rullskidor - Bästa träningen