VÄLJA RULLSKIDOR OCH UTRUSTNING

Enkelt verktyg: 

Titta gärna på våra rullskidpaket.

Använd vår köpguide för rullskidor

Till att börja med: Vad behöver jag?

För att göra det enkelt så behöver du en komplett utrustning bestående av:

Rullskidor

Välj ett par rullskidor som tar upp vibrationer på ett bra sätt, annars finns risken att du inte kommer att åka så mycket eftersom det kan upplevas stötigt.

Bindningar

Tänk på att det finns två system: Rottefella NNN och Salomon SNS.

Pjäxor

Välj rätt pjäxor så att de passar din bindning.

Stavar

De ska ha asfaltsspetsar på.

Skyddsutrustning

Hjälm är ett måste. Övrig utrustning kan vara handskar, solglasögon, reflexväst och knäskydd.

Klassiska eller skate/skejt rullskidor?

Du måste ta ställning till är om du skall ha en rullskida för skate eller klassisk stil.

Skaterullskidan har smalare hjul vilket ger dem bra fäste i skateskären. Båda hjulen är frirullande och saknar alltså backspärrar vilket fungerar som fästvalla på klassiska skidor.

De klassiska rullskidorna har bredare hjul och backspärrfunktionen (att likna vid fästvalla), detta för att det är tänkt att de skall ge en så spårlik känsla som möjligt. Hjulen är relativt dyra, ett komplett hjul ligger runt 400-500 kr, vilket man bör tänka på om man vill köra skate med sina klassiska rullskidor. Se på alternativet Skike om du vill kunna variera mellan klassiskt och skate.

Har du inte tillgång till bra asfalt eller om du vill köra offroad på grus eller trampade stigar, så finns Skike.
Skike är en rullskida med luftfyllda hjul, som även ger skön dämpning på asfalt. De saknar bindningar så du spänner fast din sko direkt på Skiken. Så gott som hela familjen kan använda Skike eftersom den enkelt ställs om mellan skostorlekar 36-46.

Klassiska rullskidor

För att komma så nära vanlig längdskidåkning (t ex om du ska träna inför Vasaloppet under snöfria perioder)
rekommenderar vi klassiska rullskidor. De har en backspärr på varje skida (backspärren gör att du inte rullar bakåt samt att du får ”fäste” när du skjuter ifrån med rullskidan). När det gäller klassiska rullskidor så finns det tre olika material på marknaden: Trä-, aluminium- och karbonstommar. 

Trästommar:
Trästommar låter kanske lite gammeldags, men dagens trästommar har ett skyddande glasfiber runt om. De är oftast snälla mot fötter och ben eftersom trästommar har en dämpande förmåga i sig. En av de mest populära rullskidorna i Sverige är en med trästomme.

Aluminiumstommar:
Stommarna i sig är ganska stumma, och med stumma gafflar och hårda hjul kan det bli ganska stötig åkning. Men det finns bra rullskidor med genomtänkta upphängningar och lite mjukare hjul som gör att en del inte märker någon
större skillnad på trä- och aluminiumstomme. Aluminiumstommar är också väldigt tåliga. De klarar även höga kroppsvikter utan problem.

Karbonstommar:
Oftast är det inte ”rena” karbonstommar utan kompositmaterial. De ger oftast en behaglig åkkänsla, men brukar väljas bort av den vanlige motionären p g a det något högre priset.

När det gäller de klassiska rullskidornas egenskaper (förutom materialval i stommarna) så är det hjulen som gör den största skillnaden. Många tror att ett par mjukare hjul rullar trögare och att hårda hjul rullar snabbare, så är
inte fallet. Rullmotståndet beror helt på sammansättningen i gummiblandningen.

Skaterullskidor

Till skillnad från klassiska rullskidor så saknar skaterullskidor backspärrar. Materialet i skaterullskidorna är det samma som för de klassiska rullskidorna: Trä-, aluminium- och carbonstommar. Men här gör inte materialet lika så stor skillnad som på klassiska rullskidor, eftersom stommarna är kortare och du tar korta skär vid skateåkning.
På skaterullskidor är det större och smalare hjul (i och med det är det mindre gummi på hjulen) så där gör inte hjulen någon större skillnad för komforten. Det är ganska stötigt, vilken rullskida du än väljer.

Offroadrullskidor

Är det dålig asfalt där du vill åka? Vill du åka på grusvägar? Då finns det bra Offroadrullskidor på marknaden!
Det finns offroadrullskidor som är enbart för klassiskt och enbart för skate, men det finns även ett alternativ där du kan köra BÅDE klassiskt och skate nämligen Skike.

Skike är en rullskida med luftfyllda hjul, som även ger skön dämpning på asfalt, men även kan köras på grus (eller osopade, grusiga cykelbanor på vintern). Skike saknar skidbindningar, du spänner fast skon (ingen pjäxa utan en vanlig träningssko/känga) direkt på Skiken.

Så gott som hela familjen kan använda Skike eftersom den enkelt ställs om mellan skostorlekar (ca) 36-46.

Och bland det bästa av allt: De har bromsar!
Bromsarna sitter kopplat till vaderna, en på var rullskida. Du bromsar genom att trycka vaden bakåt och neråt, då lägger sig bromsskon över bakhjulet och du stannar. De smala, luftfyllda hjulen gör det möjligt att köra skate, och vill du även köra klassiskt så väljer du en Skikemodell med backspärrar (att likna vid fästvalla) samt hällyftfunktion
(ledad platta som följer med hälen i lyftet).

Skikedäcken ska pumpas upp till 7 bar. Kolla lufttrycket varannan, var tredje vecka. Du
måste ha en specialpump eller kompressor. Vanlig cykelpump fungerar inte.

Det är skillnad på dem - testa om du kan!

Det är skillnad på rullskidor och rullskidor. För klassiska rullskidor så påverkar t ex hjulbredden hur pass stabila de är samtidigt som vikten ökar. Gummiblandning i hjul, upphängning och stomme ger dig olika vibrationsdämpning vid körning på bättre och sämre asfalt.
Vi på Rullskidcenter har tagit fasta på detta och vill att alla som har möjlighet testar innan köp. Läs mer här...

Se på testresultaten

Alla har tyvärr inte möjlighet att genomföra våra tester och för dem har vi sammanfattat testresultaten.
Vi har delat in skidorna i de tre grupper som framkommit på ett naturligt sätt under testerna, samt lyft fram de i varje grupp som kunderna brukar välja.
Här kan du jämföra den återkoppling som kunderna gett i förhållande till priset. Vi måste säga att detta är mycket bra information och kunskap för dig som inte kan testa före köpet. Läs mer här...

Vilken träning är du ute efter?

Man kan dela in rullskidåkarna i tre grupper:

1. De som är ute efter sommarträning för att bli bättre på vintern
2. De som söker en allmänträning som komplement till t ex löpning
3. De som tävlar på rullskidor

För åkare i de första två grupperna är träningen viktigare än snabbheten. Det betyder att du väljer en rullskida som passar din kroppsvikt samt att du tycker att den är skön att åka på. Vill du ha en stabil och bekväm rullskida väljer du en rullskida med breda hjul och en stomme som hjälper till att ta upp vibrationer. Är du ute efter lite mer utmanande åkning så väljer du en rullskida med smala, gärna lite rundade, hjul. Är det plånboken som bestämmer så tittar du på de mer billiga rullskidorna, men kom ihåg att åkningen kanske inte blir lika behaglig.

Rullmotstånd - Hur mycket vill du ta i?

Rullskidornas hjul finns i olika rullmotstånd. Det är framförallt materialvalet i hjulen som påverkar, men även keramiska kullager spelar en roll för att få snabbare rullskidor. Keramiska lager är dock ganska dyra och som vanlig motionsåkare är det inget som du behöver eller ens märker av.
Systemet med rullmotstånd är uppbyggt med numrering enligt följande:

1:or - Lättrullande tävlingshjul
2:or - Hjul med normalrull
3:or - Tröga hjul
4:or - Extra tröga hjul

Alla rullskidor finns med 2:or (normalrull) och sen varierar utbudet på övriga motstånd mellan modellerna. Normalrull kan man likna vid en dag i skidspåret där du har träffat rätt i vallningen, skidspåren är fina och lite sol i ryggen. Normalrull blir så klart lite ansträngande efter ett tag, men rullskidåkning är träning. Tröga hjul kräver att du tar i lite mer, redan från första stavtaget.

Normalrullet varierar lite mellan de olika tillverkarna beroende på gummiblandning, men det är inte på nivån att någon skulle vara uppe på 3:ornas nivå.

Vi rekommenderar att du börjar med 2:or på dina rullskidor, framför allt om det är ditt första par rullskidor.
Skall du träna mycket i grupp, med andra åkare, så rekommenderar vi att du använder samma rullmotstånd som dem, oftast normalrull (2:or).
Om du tränar själv och har en bra grund så kan 3:or vara ett bra alternativ. Det blir trögare, men du får ut mer av träningen.

Hårdhet på hjul (Shore)

Shore är ett mått för att fastställa hårdheten hos elastiska material (gummi). Hårdetheten anges på en skala mellan 0-100, där 0 är mjukast och 100 är hårdast.
Letar du efter mjuka hjul så rekommenderar vi hårdhetsgrader 40-60. Och letar du efter efter hårda hjul rekommenderar vi hårdhet 60-80.

Hårdheten på hjulet har inget med rullmotståndet att göra, rullmotståndet sitter i gummiblandningen.

Val av bindningar

På bindningssidan finns det tvåhuvudsystem:

1. Prolink/ Rottefella - NNN - som används av framförallt av Alpina och Madshaus
2. Salomon - SNS - som används av framförallt av Atomic och Salomon

Har du några av följande pjäxor:

- Alpina, Fischer, Madshus eller Rossignol. Då skall du välja: NNN Rottefella eller Salomon Prolink 

(Längst till vänster på bilden nedan)

- Atomic eller Salomon (från 2016) med en metallsprint som saknar kanal, märkta med PROLINK: Då skall du välja NNN Rottefella eller Salomon Prolink
(Längst till vänster på bilden nedan)

- Atomic eller Salomon med en metallsprint på längst fram på undersida av sko samt en kanal längs med skon: Salomon SNS Profil
(Längst till höger på bilden nedan)

- Atomic eller Salomon med två metallsprintar på undersida av sko: Salomon SNS Propulse eller Salomon SNS Pilot
(I mitten på bilden nedan)

Bindningar

Rullskidkörning med vatten, damm och grus sliter mer än snö på utrustningen. Välj därför enkla bindningar utan en massa funktionalitet som kan börja kärva pga grus.

Val av skidskoR/ Pjäxor

Man använder samma skidskor/ pjäxor på rullskidor som för längdskidor på vintern (förutsatt att det inte är Sommarpjäxor). Detta innebär dels att det kan bli varmt om fötterna på sommaren och dels att asfalt, vatten, damm och grus sliter mer på dem än snö. Var försiktig och vårda dem väl.
Har du ett par gamla skidskor kan det vara idé att använda dessa som sommar skidskor och investera i ett par nya för snön. Det kan vara idé att ta några pass med de nya även på rullskidorna så att fötterna vänjer sig även vid dessa skidskor.

Om man skall köpa nya skidskor för både rullskidor och längdskidor så rekommenderar vi en kombipjäxa som både fungerar på klassisk stil och skate. Denna är en till två hundralappar dyrare men vi anser att fördelarna överväger:
1. Det högre skaftet ger mer stabilitet och kontroll, vilket är positivt vid klassisk rullskidåkning
2. Med en kombipjäxa kan man även åka/testa/hyra/köpa skaterullskidor
3. Vill man prova att köra skate med sina vanliga längdskidor behöver man bara ta bort fästvallan

Val av stavar

Skall man byta till asfaltsspetsar på sina vanliga stavar eller skall man köpa speciella rullskidstavar?

För att svara på frågan så är det två saker man behöver ta ställning till:

1. Asfalt är hårt och sliter på staven. Successivt så utmattas materialet i staven och det finns risk för att den bryts vid t ex ett slag från sidan. Det vore förargligt om detta skedde på Vasaloppet.

2. Asfalt är hårt och sliter även på armbågar och axlar. En mjukare stav tar upp den direkta stöten mot asfalten och gör det behagligare för kroppen, samtidigt som en för mjuk stav blir som en båge när man skjuter ifrån och man får inte ut full kraft.

Så med andra ord:
- Har du en styv och bra vinterstav så skall du inte förstöra denna på asfalten
- Har du en billigare vinterstav och vill byta upp dig så kan du göra om denna till din asfaltsstav genom att byta till asfaltsspetsar.
Stavarna i vårt sortiment är anpassade för rullskidåkning. De är anpassade för att vara lagom mjuka vid stavnedsättningen och tillräckligt styva när man trycker ifrån.

Måttet som anges på asfaltsspetsarna är stavarnas rördiameter längst ned vid plasten som håller spetsen. 

De rekommenderade stavlängderna för rullskidåkning är följande:
- Klassisk stil: 83-85% av kroppslängden
- Skate/fristil: 90% av kroppslängden

EXEMPEL: Du är 165 cm.
165 x 0,84 = 138 cm stav vid Klassiskt
165 x 0,90 = 148 cm stav vid Skate/Fristil

De flesta stavar säljs i längdintervaller om 5 cm d v s 140 cm, 145 cm, 150 cm o s v. Vill du
ha en stav i exakt rätt längd så väljer du en något längre stav, som du sedan kan kapa till
rätt längd.

Byte av stavspetsar

Börja med att kontrollera vilken storlek du ska ha på asfaltsspetsen. Med hjälp av ett skjutmått eller linjal mäter du
stavens diameter där stavspetsen börjar. Storlekarna anges i intervaller om 0,5 mm. Välj en storlek upp till närmsta 0,5 mm (detta för att limmet ska få plats). Exempel: Mäter din stav 10,2 mm så väljer du storlek 10,5 mm.

De flesta stavspetsar är fastsatta med smältlim, vilket gör att de är lätta att byta. Enklast är att göra på följande sätt:
1. Värm den befintliga spetsen med en hårfön, en värmepistol eller ett vattenbad
2. Håll en bit upp på staven. Håll spetsen med en tång runt plastdelen. Vrid så att spetsen
snurrar så fort limmet smälter. Detta för att du inte skall värma mer än vad som behövs.
3. Smält på lite mer smältlim på staven.
4. Tryck på asfaltsspetsen, värm igen och se till så att spetsen går hela vägen ner.
5. Rikta in asfaltsspetsen så att den pekar i rätt riktning.

Skyddsutrustning

Rullskidåkning är en sport som går fort och de flesta rullskidor saknar bromsar, så därför är det viktigt att du skyddar dig så gott det går.

Det viktigaste av allt är att skydda huvudet med en hjälm,förslagsvis en cykelhjälm.

Ska du åka på trafikerade vägar eller åka när det är mörkt så ha reflexväst på dig. Alla trafikanter uppskattar man syns
ordentligt. Möter du någon rullskidåkare som saknar reflexväst så påpeka gärna det.

Ett par längdglasögon eller solglasögon är mycket bra att använda. Du skyddar ögonen mot sol, regn, grus och framförallt (om du åker med någon) stavspetsar. Var aktsam med stavarna om ni är en grupp som är ute och rullar.

Något som är smart att ha är handskar. Du skyddar dig mot kyla men även mot otäcka blåsor, som kan uppstå ganska fort eftersom du hela tiden stakar på med stavarna. Det bästa alternativet när det gäller handskar är speciella rullskidhandskar (eller längdskidhandskar om det är lite kyligare temperaturer), dessa handskar är förstärkta i
greppet (tumme och pekfinger) för att ge extra bra grepp samt inte slitas ut så fort.

Har du extra lätt för att få blåsor så finns extra skydd i form av Palm Protectors, ett ”drapå”-skydd till handflatan som du kan ha under handsken eller direkt på handen utan handske.

Många frågar om man ska ha knä-, handleds och armbågsskydd och det kan man absolut ha, speciellt om man är nybörjare. Men de flesta vana åkare upplever oftast är sådana skydd är i vägen, de hämmar åkningen. Men är du nybörjare så kan det kännas tryggt att använda t ex knäskydd, du kan slappna av och eventuellt lära dig snabbare att åka med hjälp av knäskydd.

sparTIPS!

- Har du ett par längdpjäxor och längdstavar hemma så behöver du bara köpa rullskidor med bindning och ett par asfaltsspetsar.

- Vill du köra både klassiskt och skate, eller om ni är några som ska dela på stavarna, så välj ett par ställbara stavar.

- De flesta av oss har redan handskar, glasögon och cykelhjälm hemma, så där kan man spara en liten slant.

Hjälp att välja utrustning

Antingen kan du använda dig av vår Guide: Välja rullskidor. Eller så kan du titta på våra förslag på rullskidpaket Klassisk stil eller Fristil/Skate, där har vi gjort i ordning olika paket som passar de flesta.

Du kan även ringa oss 0418-48 81 00 eller använda dig av chatten här på hemsidan. Vi hjälper dig att hitta rätt.

Köpa begagnat

Utbudet på begagnatmarknaden i Sverige är ganska begränsat, så det kan ta tid att hitta ett fynd.

Här kommer en liten checklista:

Undersök hjulen

Är de snedslitna? Finns det mycket gummi kvar på dem? Om hjulen är snedslitna kommer de bara bli mer snedslitna. Tänk på att nya hjul är dyra.

Var har rullskidorna körts? Har de körts mycket på saltat underlag?

Undvik i så fall dessa rullskidor då saltet skadar lagren och metalldelarna. Titta efter rost och lyssna efter missljud.

Känns stommen hel och stabil?

Aluminiumstomme: Undersök om du kan se några sprickor.
Trästomme: Undersök om den ser "bubblig" ut, om så är fallet kan det ha kommit in vatten i träkärnan.

Sitter bindningarna fast eller glappar de?

Om bindningarna glappar kan du undersöka om det går att sätta fast dem på ett säkert sätt igen, i värsta fall måste de flyttas och nya hål borras i stommen.

Passar bindningarna till de pjäxor som du har tänkt använda?

Titta under dina pjäxor och se vad det står: SNS Profil, SNS. NNN Rottefella. Prolink. Läs mer under Val av bindningar här ovan.

Provåk rullskidorna!

Känn efter om det går mjukt och stabilt och lyssna efter missljud.