Uppdatering av läget

Hej alla!

Nu var det ett tag sen som jag delade med mig av träningen. Jag har haft en del annat att ta i tu med, så bloggen har fått stå lite åt sidan. Träningen har jag fortsatt med under tiden så klart.

Min plan från början var att åka Kortvasan, men har nu istället anmält mig till Pilgrimsloppet i Lofsdalen i påsk, ett lopp som är tre mil även det. Detta ger mig några månader extra med träning.

Pilgrimsloppet kommer passa mig som förstagångsåkare och motionär, sträckan är den samma som Kortvasan, här är det dock i ett mindre format och inte lika många startande så det blir inte lika trångt och stressigt.

Snö i Skåne!

I helgen var det gags för premiärtur på skidorna!

När det väl snöar här i Skåne får man vara snabb att ta på sig skidorna, nästa dag kan regnet vara framme. Snabb var jag och tänkte äntligen dags att känna snöglidet under skidan och se vilken effekt mina rullskidspass har gett.

Jag bestämde mig för att ta en tur på redan anlagda spår på en golfklubb i närheten, någon liten uppförsbacke och nedförsåkning, samt några bra raksträckor för stakning.

På bilden har jag på mig mina skidpjäxor (samma som till rullskidåkningen), stavar (samma som till rullskidåkningen) där jag bytt ut asfaltsspetsarna till snötrugor för att få bättre grepp i underlaget. Mina längdskidor är ett par vallningsfria, tyvärr kan jag inte vallningskonsten än så detta passar mig bra just nu. Hjälmen bytte jag ut till ett pannband, det är ju trots allt plusgrader här nere.

Härligt med sol på träningen

Passet började lugnt och jag kände av glidet i skidorna och hur underlaget kändes, lite skillnad är det ju såklart från rullskidor på asfalt. Balansen kändes mycket bättre än innan jag började åka rullskidor, och det gick mycket lättare att ta sig fram nu när musklerna är vana vid rörelserna och ansträngningen.  

Jag ökade successivt tempot och körde hårt i uppförsbackarna och såg till att få upp bra fart när jag skulle åka nedför (jobba över krönet som jag har hört under dessa VM-tider). Snön var lite blöt men jag hade ändå helt okej glid. Jag åkte några varv och kände mig helt okej i kroppen, och det är nog rullskidspassen jag kan tacka för det! Jag känner mig redo att ta an vårens lopp!

Vid detta laget har snön smält bort och det är dags att ta på sig rullskidorna igen, nu med mer självförtroende och energi inför min utmaning i vår!

Snö snö snö

Nästa inlägg

Snart dags för Pilgrimsloppet

Föregående inlägg

Sommarträning