Snart dags för Pilgrimsloppet

Nu närmar sig Pilgrimsloppet med stormsteg och träningen är i full gång. Snön är helt borta, solen lyser och kvällarna är längre vilket gör det perfekt för rullskidåkning! Träningen har gått bra, har varvat rullskidpass med gymbesök och byggt upp bål, armar och ben för att klara ansträngningen som väntar. Har fortsatt med träningsschemat och pulsmätning och resultatet har blivit bättre än jag kunde tänka mig!

Tidigare har jag haft lite problem vid nedförsbackar då jag ofta blivit väldigt försiktig och osäker. Jag pratade med min kompis ida på Rullskidcenter som rekommenderade mig att byta till extra tröga hjul runt om. Ida berättade att de extra tröga hjulen kommer att dra ned min fart i backarna, men samtidigt också göra motståndet på raksträckorna lite tuffare. Jag beställde ett par extra hjul och fick kunde hämta dem på Schenkers utlämningsställe redan nästa dag. Det var väldigt enkelt att byta hjul (viktigt att se till att bakhjulen rullar åt rätt håll) vilket blir toppen när jag vill anpassa åket efter olika förutsättningar för dagen.

Rullskidor i solen på tröga hjul

Mitt första pass med de nya hjulen gick bra, kroppen fick kämpa extra hårt och det kändes redan efter några minuter, så jag varvade med lite stakning med frånskjut och diagonalåkning. Dock kan jag tänka mig att det är bra att vara förberedd ifall föret på loppet inte är så lättåkt.

De nedförsbackar jag brukar vara lite orolig för gick nu mycket bättre och jag kunde till och med stå i fartställning. Genast blev jag mycket mer avslappnad i min åkning så jag kunde fokusera på tekniken och njuta mycket mer av passet!

Väl hemma igen var jag nog lite tröttare än vanligt, men kände mig ändå stark och beredd inför Pilgrimsloppet, som går av stapeln på Påskdagen. Loppet är tre mil och går mellan Högvålen (som är Sveriges högst belägna by) och Lofsdalen i Härjedalen. Pilgrimsloppet lockar även en del elitåkare så det ska bli skoj att se proffsen in action! Du kan läsa mer om Pilgrimsloppet här

Jag kommer att åka upp några dagar innan för att lägga några mils träning på snö.

Ska bli jätteroligt och spännande att åka iväg till nordligare breddgrader, börjar bli lite nervös nu, men ska bita ihop och ladda med kolhydrater i lass!

//Mia

Snart dags för Pilgrimsloppet

Nästa inlägg

Förberedelser inför loppet

Föregående inlägg

Uppdatering av läget