nybörjare

Nybörjare?

Då har du kanske några frågor om både rullskidåkning och vanlig längdskidåkning?

Vi hjälper dig!

Med vårt fokus på motionärer så hjälper vi många nybörjare att komma igång både med utrustning och teknik.

Besök Testcentret

Har du möjlighet så skall du besöka vårt Testcenter, så ger vi dig en bra personlig genomgång och så får du testköra olika rullskidor! Se våra öppettider.

Ring och boka in en tid, så att vi vet att vi har någon som kan ta hand om dig. 

Ring oss!

Har du inte möjlighet att besöka oss så kan du ringa oss. Då tar vi en genomgång på telefon och du får svar på alla dina frågor samt våra tips. Se våra telefontider.
Ring oss på 0418-48 81 00

Vad du behöver

Som nybörjare behöver du en komplett utrustning bestående av:

- Rullskidor

- Bindningar

- Pjäxor

- Stavar

- Skyddsutrustning (hjälm och ev handskar).

Pjäxorna använder du även på vintern och med andra stavspetsar så kan även stavarna användas på snö.

Vi rekommenderar vårt paket Motion om du vill ha ett bra paket till ett bra pris

Läs mer om rullskidor på länkarna nedan:

Bli uppringd

Skicka ditt mobilnummer till oss så kontaktar vi dig inom kort. (Vill du ha direkt respons rekommenderar vi att du ringer oss direkt)

smarta tips för nybörjare - Vanliga frågor som vi brukar få

Förberedelser

Innan du åker din första rullskidrunda så kan det vara en god idé att cykla/promenera din tänka runda först. Håll utkik efter ojämnheter i asfalten, notera om det finns många brunnslock som stavarna kan fastna i, känn efter hur mycket backarna lutar uppför och nedför och kolla lite hur sikten är längs din runda. VI säger "runda" eftersom det i början kan vara skönt att ha en kortare runda, ifall nåt skulle hända så har du inte långt tillbaka, kör hellre flera "varv". En runda på 2-3 km kan vara en bra start.

När det är dags för din första rullskidtur så gäller det först att få på sig utrustningen. Cykel- eller rullskidhjälm är ett måste och handskar kan också vara skönt (för att slippa skavsår från stavhandtagen och kunna ta emot sig vid ett ev fall). När du sedan ska ta på dig rullskidorna kanske du upplever att de kan vara lite luriga att få på sig (de rullar bara framåt och inte bakåt, så det blir lätt att man "petar iväg dem" med foten), ställ dig mot en vägg eller liknande så "rymmer" de inte.

Äntligen rullskidor

När du har fått på dig utrustningen så är det äntligen dags! Åk i ditt tempo och lär känna utrustningen. Vilken sida ska man åka på? Om du åker i högre fart än gångfart så ska du åka på höger sida. Åker du i gångfart eller långsammare så åker du på vänster sida. Håll även koll på dina medtrafikkanter, visa hänsyn och åk inte för nära eller i för hög fart när du har skymd sikt.

Det är lättast och vanligast att staka sig fram, dvs bara använda armarna. Bra att tänka på är att inte sätta ner stavarna för långt fram, dels för att du tappar kraft och dels för att det kan vara osmidigt. Sikta på att sätta ner stavspetsarna i höjd med dina tåspetsar, på så sätt får du med dig all kraft från varje stavtag.

Målet med stakning är att, hur dumt det än låter, inte använda armmusklerna så mycket. Stakning sker med hjälp av bål- och magmuskler, tänk dig att du "kniper till" med magmusklerna precis när du lyfter stavarna för ett nytt staktag och sedan "låser" armarna och trycker igenom staktaget med magen (för att försöka förklara det i skrift).

När det kommer till stavarna så är de flesta gjorda av någon form av carbonblandning (för att hålla låg vikt), de är gjorda för att tåla mycket kraft i stakåkning, men de är ganska känsliga i sidled. Undvik därför att lägga stavarna på marken när du stannar, du kan lätt råka trampa på dem. Håll även utkik efter asfaltsprickor och brunnslock, om spetsen fastnar kan staven lätt brytas och i och med att du sitter fast i staven så kan du göra dig illa, så håll koll på marken under tiden du åker.

Att undvika fall

Många frågar oss hur ofta man ramlar, och det är väldigt individuellt. För att undvika fall kan man tänka på följande:
- Väldigt många ramlar när de står stilla, de står inte helt stilla utan de står och lyfter på rullskidorna, trampar runt lite. I och med att rullskidorna bara rullar framåt kan man lätt bli överraskad och när man står och trampar runt, och då är det väldigt lätt att få bakvikt och sätta sig på rumpan. Så när du står stilla: Stå still!
- Bakvikt är bov nummer två. När du väl har kommit igång så luta dig inte bakåt. Rullskidor handlar om att du ska ta dig framåt så därför är det bättre att luta sig aningens framåt, och inte bakåt.
- Helst vill man få stopp utan att behöva ramla. Idag finns det en hel del bra bromsar på marknaden, men det kan ändå vara skönt att kunna stanna utan broms. Testa dig fram i låg fart hur du bäst får stopp. Du kan t ex föra ut en rullskida på gräset, plogbromsa eller bromsa dig med hjälp av stavarna.

Ta hand om utrustningen

- Rullskidorna ska hållas torra och rena. Skölj med kallt vatten och lågt tryck och torka av. Lägg dem inte på golvvärme eller element.
- Växla rullskidorna halvvägs, dvs sätt "vänsterskidan" på höger fot och vice versa, detta för att undvika snedslitage på gummihjulen.
- Stavspetsarna bör slipas med diamantbryne/ diamantfil var 2-4 mil för att få bra grepp i asfalten. Om du känner att stavarna börjar slinta är det dags att slipa.
- De pjäxor som används är oftsat vinterpjäxor, så många kör med samma pjäxor året runt. Därför kan det vara bra att torka av pjäxorna med jämna mellanrum, eller varför inte impregnera dem. Undvik att gå längre sträckor på asfalten med pjäxor på, du vill inte slita ut sulorna i onödan.