Nyårslöfte med nya vanor

Juletid och nyårslöften brukar innebära högtidsdagar för gymmen. Det blir rusning efter årskort, gymmen är överfulla fram till påsk och sedan svalnar intresset i samma takt som vårvärmen kommer. Beach 2017 ser ut inte ut att lyckas i år i heller.

Varför inte prova något annat i år?

Något som blir trevligare desto mer vårvärmen kommer fram.

Träna balans, koordination, styrka och uthållighet, samtidigt som du får vara ute i friska luften och inhämta lugnet från naturen.

Rullskidor är en träningsform som är rolig, effektiv och skonsam för kroppen. Till skillnad från t.ex. löpning/jogging så aktiverar den även överkroppen och dessutom så är den skonsam för benen.

Prismässigt får man en komplett utrustning för i stort sett samma belopp som man lägger ut på gymmets årskort. Skillnaden är att här finns produkterna kvar när året har gått.

Ser man rullskidor som en ren träningsform och inte ett alternativ till snöträning, så finns det två intressanta stilar: diagonal-/”gå på tur”-stilen och skejtstilen. Båda dessa stilar aktiverar stora delar av kroppen. De som tränar rullskidor för Vasaloppet brukar däremot bara stå och staka, dvs. bara använda överkroppen.

Skate

Skejt är an ganska snabb stil som med vanliga skaterullskidor utövas på bra asfaltsvägar. Med en lite högre pjäxa får man bra stabilitet på de smala hjulen och man kan ta skejtskären som tar en framåt. Då farten snabbt ökar är det viktigt att komplettera skaterullskidan med broms, både för att hantera nedförsbackar och för akuta inbromsningar. 

Länk: Skate paket

Skike

Ett alternativ till den vanliga skaterullskidan är Skike, rullskidan både för asfalt och grusvägar. Skillnaden här är att alla Skike är från början utrustande med bromsar och att de har luftfyllda däck.  Dessa ger både en behaglig körning och så gör de det möjligt att köra dessa rullskidor på grusvägar. Med skejt stilen på Skikes rullskidor så kommer man på så sätt närmre naturen. En annan fördel är att man använder sina vanliga skor på dessa rullskidor, så man kan dela på ett par inom familjen. 

Länk: Skike

Klassisk stil

Den klassiska diagonal stilen, dvs. det som även kallas gå på tur stilen, är ett väldigt behagligt och bra träningskoncept för kroppen. Lederna används i dess normal riktning samt både över och underkropp aktiveras. Det finns mycket utvecklingspotential i denna stil från att ”gå på tur” till världselitens mjuka rörelsemönster, men oavsett var man befinner sig så ger det bra träning.

Nordic Motion

De vanliga rullskidorna som säljs till Vasaloppsträning är alldeles för lättrullade för denna stil. Rullskidorna kommer snabbt upp i en fart som gör att man inte hinner med. För denna träning finns det långsammare och stabilare rullskidor som kallas Nordic Motion (översatt: skid rörelsen). Med dessa får man ett lagom motstånd för att kunna köra diagonalstilen. En annan fördel är att de inte rullar så snabbt i nedförsbackarna 

Länk: Nordic Motion

Så istället för att ställa sig i kö för att köpa ett nytt gymkort så tycker vi att du skall överväga att införskaffa ett rullskidpaket.

Nyhetsvärdet och de första utmaningarna gör det spännande att komma ut och igång. När sedan vårvärmen kommer, och man brukar lämna gymmet, så blir rullskidåkningen bara roligare och skönare. Tänk bara hur underbart det är med en sommarrunda i härligt solsken.

På Rullskidcenter får du även med ett träningsprogram för lågpulsträning. Ett träningskoncept för långloppsträning, där målet är att få kroppen att bränna fett istället för kolhydrater. Kanske detta även har en effekt på beach 2017?