Kom igång med skike

Innan du börjar

- Kontrollera att alla skruvar/muttrar är spända innan du ger dig ut så att det inte händer en olycka.
- Glöm inte din skyddsutrustning.
- Planera din träningsrunda. Cykla eller promenera den gärna först så att du känner på nedförsbackarna och ser vilka bromsmöjligheter som finns.
- Se till att du sitter fast ordentligt i Skiken.

Guide för både klasSisk och skate

1. v7 fix + v8 lift + v8 tour:  

Börja med att spänna på dig dina skikes och stavar. Tänk på att de slutar precis bakom din häl så det är lätt att ramla vid bakvikt. Försök att slappna av och lita på balansen, om du åker och spänner vader och fötter blir åkningen aningens "skakig".

Känn så att allt känns rätt.

2. V7 FIX + V8 LIFT + V8 TOUR: 

Rulla fram ena foten och tryck ner bromsen över bakhjulet (spänn baksidan av låret och vaden på det ben som du har rullat fram). Känn hur den bromsar hjulet. Tag ett försiktigt staktag och bromsa igen med ett ben.

3. V7 FIX + V8 LIFT + V8 TOUR:  

Börja med att staka. Dvs att du står med dina båda skikes parallellt i färdriktningen. Sätt i båda stavarna i och skjut samtidigt ifrån. Behöver du korrigera färdriktningen på någon av dina skikes så får du kliva med dem, precis som med längdskidor.

4. V7 FIX + V8 LIFT + V8 TOUR: 

När stakningen och balansen sitter så kan du börja med skate skär. Enklast är att man tar det första staktaget med en skike som skär lite snett ut, därefter går man över på den andra skiken och gör ett skateskär åt andra hållet utan hjälp med stavarna. Känns det ovant så kan man börja med att gunga lite med viktförskjutning innan man tar lite skateskär.
Är stavarna i vägen kan man ta av sig dem och hålla ihop dem i vågrätt lägga framför sig typ en balansstång och köra sket med benen.
Fortsätt att köra skateskär och använd bara stavarna på alla höger eller vänster skär.

5. V7 FIX + V8 LIFT + V8 TOUR: 

Nästa steg är att använda stavarna på varje skär. Träna gärna detta i lite uppförsbacke där du behöver denna extra kraft.

6. V7 FIX + V8 LIFT + V8 TOUR: 

När du nu har kommit upp en bit så skall du tillbaka ner för backen. Luta nu ett ben bakåt så att bromsen får grepp. Det är viktigt att båda bromsarna används i nedförsbackarna så att det blir jämn värmeutveckling på båda bakhjulen, så variera mellan höger och vänster ben.

7. V8 LIFT + V8 TOUR: 

Börja att staka igen i lätt uppförbacke och lägga in ett frånskjut, dvs att du sparkar ifrån med en skida när du skall ta ett staktag . Tänk nu på att du inte har några spår som håller dina skike på plats, så börja med lite kortare frånskjut så att du får rätt på balansen.

8. V8 LIFT + V8 TOUR: 

Tredje steget är den traditionella längdskidstilen: diagonalåkning. För att kunna träna detta så behöver du en kraftig uppförsbacke för att få tillräckligt mycket motstånd så att dina skikes inte rullar "ifrån" dig. För att få rätt teknik så är det viktigt att du skjuter fram höften i varje diagonaltag.

Konsten att bromsa

Samtliga Skike är utrustade med bromsar från leverans.

Bromsarna sitter kopplat till vaderna, en på var rullskida. Du bromsar genom att trycka vaden bakåt och neråt, då lägger sig bromsskon över bakhjulet och du stannar.

En annan bromsteknik är att använda stavarna: Du sätter ner dem på sidorna av kroppen (så att du inte får stavhandtagen i magen) i höjd med där rullskidorna börjar.
Upprepa detta tills du har stannat.

Du kan också föra ut en skike i gräset, men var beredd på att det tar stopp!

Testa dig fram i låg fart, så märker du vilken bromsteknik som passar dig bäst.