DU VILL Även TRÄNA diagonal

REKOMMENDATION

Då du är erfaren på längdskidor men vill även träna diagonal så rekommenderar vi att du tittar på rullskidor. Detta är mer likt längdskidåkningen i rytmen, då skikes hjulbas är för kort.

Klicka här för att komma till Guiden: Välja rullskidor

I det fall du inte har tillgång till bra träningsmöjligheter på asfalt rekommenderar vi V8 TOUR, som ger dig diagonalträning på sämre underlag. 

SKIKE V8 TOUR MED STÄLLBARA STAVAR

Skike v8 TOUR är den skike som passar bäst för träning av klassisk stil:

  • fungerar utmärkt för stakträning
  • den lösa hälen gör att man även kan göra frånskjut i uppförsbackar. Bakhjulet ligger kvar och spårar i marken, vilket underlättar riktningsstabiliteten.
  • denna modell fungerar även för diagonalträning på sämre underlag.

De ställbara one4YOU stavarna fungerar både på asfalt med sina asfaltsspetsar och på grusvägar med sin lilla truga vilket gör att den inte sjunker ner.

V8 Tour levereras opumpade

Vi rekommenderar att man använder vår speciella pump eller en kompressor vid pumpning. Cykelpumpar fungerar inte. Se pumpinstruktioner här: http://www.skike.se/res/Pumpinstruktioner.pdf

SKILLNADEN MELLAN SKIKE OCH RULLSKIDOR

Då skike är designad för att även fungera på sämre underlag, typ grusvägar, så är stabiliteten väldigt viktig. Du skall kunna köra på en mindre sten eller köra ner i en grop utan att tappa kontrollen. Man kan förenklat säga att kontrollmässigt påminner skike mer om den kontroll man har på en alpin skida, där skidan sitter fast på foten.
Rullskidan påminner mer om längdskidåkning, där man står på skidan.