Första rullskidturen på egen hand

Idag var jag ute och testade mina rullskidor på hemmaplan. Eftersom jag inte riktigt vant mig med all utrustning än så tänkte jag mjuka upp på parkeringen nära där jag bor, och se hur skidorna rullar i någon lite enklare upp-och nedförsbacke.

Det jag har tänkt ta med mig när jag är ute och åker är min vindtäta och lite tunnare jacka, min pulsklocka, bälte med vattenflaskor, skidutrustningen och min cykelhjälm såklart. Får se om jag känner behov av något mer nu när jag är ute och åker.

Rullskidutrustning

Ida gav mig tips om att märka varje skida så att jag enkelt kan skilja på dem, om jag inte byter sida på skidorna så finns risken att de slits ojämt - därför är det lättare att komma ihåg vilken skida jag hade på vilken fot senast med hjälp av märkningen (i mitt fall två klistermärken med hundar).

Märka rullskidor

Jag började med att åka runt på parkeringen, testa svängarna, stopp-teknik (med hjälp av stavarna), min balans och hur skidorna kändes. Det tog ett tag innan jag vågade mig ut på cykelvägarna, det kändes nästan som när man övningskörde och inte ville ge sig ut i trafiken riktigt än. Mest osäker är jag om jag måste stanna snabbt, om det kommer en nedförsbacke eller en kraftig sväng. Men efter ett tag på parkeringen och i den lilla backen utanför huset tog jag modet till mig och stakade ut på gång-och cykelbanan i närheten.

Bra plats att börja på

Första biten på cykelvägen var relativt plan och jag stakade på utan några större svårigheter. Jag märkte dock rätt snabbt att mitt högerben inte känns lika stabilt som mitt vänstra när jag skjuter ifrån. Detta är något som jag måste tänka på och försöka träna bort. Det jag också märkte efter ett tag var att den smarta funktionen för tummen på staven skavde lite. Jag tror dock att det löser sig om jag skaffar handskar till nästa tur.

När cykelvägen började luta för mycket nedför valde jag att vända eftersom det kändes dumt att utmana ödet så tidigt i träningen. Vet att jag i värsta fall kan ta av mig skidorna och gå nedför, "ploga" nedåt eller eventuellt slänga mig i närmsta dike, men det kändes inte så lockande i detta första pass. Väl hemma igen tog jag av mig utrustningen, sköljde av skidorna (kallt vatten och inget tryck har jag fått lära mig), streckade lite och kollade pulsklockan för att bland annat se hur länge jag varit ute. Det tog ungefär en timme och jag kommer nog ha lite träningsvärk imorgon även om jag inte kört så hårt. Jag har säkert aktiverat muskler jag knappt visste fanns...

Stavtag

Inför nästa träning ska jag skaffa rullskidhandskar och sedan våga åka i lite mer lutning utan att tveka. Ska också titta på kartan för att se om det finns fler cykelvägar i närheten, vill helst inte åka i trafiken eftersom jag själv känner mig lite grann som en trafikfara :)

//Mia

Redo för utmaningen

Nästa inlägg

16 km på Skånes cykelvägar

Föregående inlägg

Snö, skidor och Vasalopp