16 km på Skånes cykelvägar

Inför mitt andra rullskidpass har jag skaffat ett par rullskidhandskar som ska skydda mot skav och förbättra greppet. Eventuellt kanske jag får tejpa handen där jag har mest problem, ska dock se hur det känns efter idag.

Min rutt den här gången var ca 16 km tur och retur och bestod till största delen av cykelvägar, några backar i hanterbar lutning, men annars mest raksträckor. Den här gången vågade jag stå på i nedförsbackarna och intog en lite proffsigare position, fartställning (hukad stil med stavarna under armarna).

För att öva upp min balans och svängteknik åkte jag "slalom" i början av rullskidspasset. I första backen med liten lutning åkte jag från sida till sida genom att lyfta på skidorna som man gör när man svänger. Dels saktades farten ned och jag kunde hantera lutningen, och dels fick jag bättre känsla och kontroll över rullskidorna.

Efter denna backe följde i princip en oavbruten raksträcka i flera kilometer. Det blev mycket stakning och stakning med frånskjut och mitt högerben, som jag hade lite problem med förra gången, kändes nu mycket bättre. Handskarna fungerade bra och greppet om stavarna blev mycket bättre än sist.

Taggad för rullskidtur

Långa delar av sträckan gick bredvid en ganska stor bilväg, och jag kan ibland tycka att det är obekvämt att åka där folk ser mig. Helst skulle jag vilja vara ensam ute på landet utan en enda bil i sikte, men då blir det nog svårt att hitta bra underlag. Fick några tutningar efter mig och tänkte att de ville ge mig lite extra kämpaglöd.

Cykelvägen fortsatte in i ett bostadsområde (med riktigt ojämn asfalt) och det vibrerade rejält i fötterna, då var jag tacksam att jag hade valt ett par rullskidor med bra vibrationsupptagning. Tack och lov var det bara små delar av banan med detta underlag.

Tillslut kom jag till den brantaste nedförsbacken under turen och stakade på tills jag var uppe på krönet och gick sedan ned i fartställning. Jag såg till att inte komma för nära vägrenen ifall jag skulle råka pricka in grusiga partier eller andra ojämnheter, och la mig lite vid sidan om mittlinjen. Det kändes mycket bättre att åka nedför den här gången, och det berodde nog på att jag hade tränat upp balanskänslan i första lutningen av passet. Nöjd och glad åkte jag vidare och var snart på väg till 8 km-sträcket. Solen gassade och det kändes som att jag hade behövt ha dubbelt så mycket vatten med mig. Det får helt enkelt inte plats så mycket vatten som jag hade velat i mitt vätskebälte, men det är ju helt klart bättre än inget alls. Det borde finnas kranar med påfyllningsmöjligheter längs större cykelvägar :)

Cykelväg

När jag kom till vändpunkten tog jag av mig rullskidorna och bytte sida på dem. Jag har kommit fram till att detta sätt är bättre än att byta efter varje pass, då kommer jag inte ihåg vilken skida jag hade på vilken fot sist. Nu byter jag efter halva passet vilket blir mycket smidigare och lätt att komma ihåg.

På tillbakavägen var jag tröttare och det märktes på min teknik. Jag tappade koncentrationen ibland och svajade till några gånger men aldrig så att jag höll på att ramla, tack och lov. Dessutom hade jag motvind vilket gjorde det hela lite extra kämpigt. När jag kom till backen där jag åkt nedför tog jag sats och diagonalade uppför. Känns helt klart mer stabilt uppför än nedför än så länge, och det är en trygghet när man vet att rullskidorna omöjligt kan rulla bakåt. The only way is up helt enkelt :) Här får man ta ut sin fulla potential och kroppsstyrka, och det känns mer som ett styrkepass. Sedan stakade jag på så gott jag kunde, med några vattenpauser där emellan, och tog mig tillslut hal vägen hem igen.

Väl hemma tog jag en titt på pulsklockan och såg att jag varit ute i nästan 2,5 timme och bränt mer än 1200 kalorier. Helt slut med andra ord! Hade fått lite skav på höger hand igen, och tror jag ska testa att tejpa handen på något sätt nästa gång. Provade även att åka utan de små tummstöden på stavarna och det hjälpte den värsta skaven.

Nu när jag har åkt några gånger och fått känna på rullskidorna och öva upp min teknik, är jag redo att ta mig an träningsprogrammet som jag fått inför Kortvasan nästa år. Jag har även kommit fram till att jag ska ta en tekniklektion, för att få ut mer av min träning under sommaren, för tekniken kan alltid förbättras och bra teknik ger en roligare åkning.

Jag hoppas även få sällskap på vägarna någon gång framöver.

Nu ska jag stretcha och ta ett långt välförtjänt bad!

//Mia

Cykelväg